Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. I SA/Sz 612/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Kowalewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Wojtysiak,, Sędzia WSA Elżbieta Woźniak, Protokolant starszy sekretarz sądowy Michał Iwanowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi P.G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym oraz jej zwrotu za październik 2007 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 11 lutego 2009 r. do Naczelnika Urzędu Celnego wpłynął wniosek (uzupełniony pismem z tego samego dnia i 4 maja 2009r.) P. o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym od energii elektrycznej za lata: 2006, 2007 i 2008 w kwocie (odpowiednio): [...] zł, [...] zł oraz [...] zł, w tym za październik 2007 r. w kwocie [...] zł. Do wniosku Spółka dołączyła korekty 36 deklaracji AKC - 3, w tym za październik 2007 r. W dniu 19 lutego 2009 r. Strona dołączyła do wniosku m.in. korektę do złożonej korekty deklaracji podatkowej AKC - 3 dotyczącą października 2007 r. wraz z załącznikiem - informacją o podatku akcyzowym od energii elektrycznej AKC-3/H oraz kopią oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy za ww. miesiąc, prostując przy tym, że kwota nadpłaty w podatku akcyzowym za ww. miesiąc wynosiła [...] zł.
Spółka uzasadniając swój wniosek, wskazała, że przepisy ustawy z dnia
23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), dalej zwanej: "u.p.a." w zakresie, w którym określają, iż obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje w przypadku energii elektrycznej w momencie jej wydania (sprzedaży) przez producentów, są niezgodne z Dyrektywą Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. UE L z 2003 r., Nr 283, poz. 52 ze zm.), dalej zwanej: "Dyrektywą Energetyczną", zgodnie z którą podatek akcyzowy od energii elektrycznej staje się wymagalny dopiero w momencie dostawy energii przez dystrybutora lub redystrybutora do odbiorcy końcowego. Zatem na Spółce - będącej producentem energii elektrycznej - nie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od dostaw energii elektrycznej na rzecz dystrybutorów i redystrybutorów. Wobec tego zapłacony podatek był nienależny, stąd zasadne jest żądanie przez Spółkę stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku. Spółka dodała, że wniosek nie obejmuje podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży energii na rzecz odbiorców nie działających jako dystrybutorzy lub redystrybutorzy, lecz będących odbiorcami końcowymi, zużywającymi energię na własne potrzeby, jak również podatku od energii zużywanej na potrzeby własne Spółki.