Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Gd 684/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wanda Antończyk (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Górska, Sędzia WSA Mariola Jaroszewska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Dorota Pellowska, po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2013 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Wspólnoty "A" w S. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 16 lipca 2013 r. ,nr [...] w przedmiocie nakazania usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz Wspólnoty "A" w S. kwotę 500 ( pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wspólnota Mieszkaniowa złożyła skargę na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 16 lipca 2013 r. utrzymującą w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 15 lutego 2013 r. orzekającą o braku podstaw do wydania, na podstawie art. 66 ustawy - Prawo budowlane, nakazu w sprawie montażu skrzydła drzwiowego otwieranego w kierunku spocznika klatki schodowej w wielorodzinnym budynku mieszkalnym przy ul. D. w S.

Decyzje powyższe zapadły w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

W piśmie z 13 czerwca 2012 r. Wspólnota Mieszkaniowa (zwana dalej Wspólnotą) wystąpiła do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w zakresie zagrożenia komunikacyjnego związanego z zainstalowaniem dodatkowych drzwi zewnętrznych w lokalu nr [[...]] budynku wielorodzinnego, zlokalizowanego przy ulicy D. w S., otwieranych na klatkę schodową. W dniu 30 sierpnia 2012 r. organ I instancji przeprowadził kontrolę w w/w budynku bez udziału stron. W trakcie kontroli organ zrobił pomiary sytuacyjne, uwidocznione na k. 12 akt administracyjnych, z których wynika, że minimalna odległość otwieranego skrzydła drzwi mieszkania nr [[...]] od barierki schodowej jest większa niż 80 cm i wynosi 85 cm w najwęższym miejscu. Z w/w pomiarów organu I instancji wynika również, że przedmiotowe drzwi lokalu nr [[...]], po ich całkowitym otwarciu blokują wyjście z mieszkania nr [[...]] omawianego budynku, (minimalny prześwit między otwartymi drzwiami lokalu nr [[...]] i ościeżnicą drzwi lokalu nr [[...]] wynosi 35 cm). Ponadto organ I instancji ustalił, że przedmiotowe drzwi zostały wykonane na podstawie skutecznie przyjętego zgłoszenia z 28 marca 2012 r. przez odpowiedni organ architektoniczno - budowlany. Organ I instancji poinformował Wspólnotę o swoich ustaleniach w piśmie z 1 października 2012 r., wyrażając stanowisko, że w niniejszym przypadku szerokość przejścia ewakuacyjnego nie może być mniejsza o ponad 1/3 od określonej w przepisach technicznych. Dla omawianego zaś przypadku szerokość nie zapewniająca możliwości ewakuacji musiałaby być mniejsza niż 80 cm (1,2 m x 1/3), a jak wskazano powyżej - wynosi ona 85 cm, więc jest zgodna z przepisami prawa. W odpowiedzi na kolejne pismo Wspólnoty z 8 października 2012 r. organ I instancji wszczął postępowanie administracyjne (zawiadomienie z 19 listopada 2012 r.) w sprawie nieodpowiedniego stanu technicznego w zakresie montażu w mieszkaniu nr [[...]] drzwi wejściowych, które po całkowitym otwarciu blokują wyjście z mieszkania nr [[...]] w budynku przy ul. D. w S.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00