Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 19 listopada 2013 r., sygn. II SA/Bd 887/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Wojciech Jarzembski Sędzia WSA Leszek Tyliński Protokolant Starszy sekretarz sądowy Jakub Jagodziński po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 listopada 2013r. sprawy ze skargi Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na uchwałę Rady Gminy Lubanie z dnia 22 maja 2013r. nr XXII/156/13 w przedmiocie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Wojewoda Kujawsko - Pomorski w trybie nadzoru nad działalnością komunalną, na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst. jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 .), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę o stwierdzenie nieważności uchwały nr XXII/156/13 Rady Gminy Lubanie z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubanie w 2013 r."

W uzasadnieniu skargi Wojewoda wskazał, że przyjęty zaskarżoną uchwałą program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt nie spełnia wymogów określonych w art. 11a ust. 2 pkt 1, 2, 3 ,4, 6 i 8 ustawy o ochronie zwierząt. W § 3 Programu wskazano, iż w celu zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom z terenu gminy Lubanie zostanie podpisana umowa ze schroniskiem dla zwierząt, w ramach umowy realizowane będą następujące zadania: odławianie bezdomnych zwierząt, obligatoryjna sterylizacja i kastracja zwierząt w schronisku, poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt oraz usypianie ślepych miotów. Takie rozwiązanie, w ocenie organu nadzoru, nie odpowiada regulacjom zawartym w art. lla ust. 2 pkt 1, 3, 4 i 6 ustawy, w myśl których program obejmuje zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt, odławianie bezdomnych zwierząt, obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt oraz usypianie ślepych miotów. Brak umowy ze schroniskiem dla zwierząt powoduje, że zadania te nie są realizowane. Nadto Wojewoda wskazał, że w § 4 Programu określono, że opieka nad kotami wolno żyjącymi realizowana będzie poprzez zakup karmy, przy czym nie określono podmiotów realizujących to zadanie. Zdaniem organu nadzoru § 7 Programu nie stanowi wypełnienia regulacji art. 11a ust. 2 pkt 8 ww. ustawy bowiem zawęża obowiązek zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej, w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt - tylko do zwierząt bezdomnych. Poza upoważnienie ustawowe wykracza z kolei regulacja § 8 Programu, dotycząca edukacji mieszkańców w zakresie ochrony zwierząt.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00