Wyrok WSA w Kielcach z dnia 24 października 2013 r., sygn. II SA/Ke 746/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian (spr.), Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Asystent sędziego Liwiusz Hanaj, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 października 2013 r. sprawy ze skargi Burmistrza Miasta I Gminy na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w D. oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] Wojewoda na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2013 r., poz. 594) stwierdził nieważność zarządzenia Nr [...] Burmistrza Miasta i Gminy z dnia [...], w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w D.
Do wydania tego rozstrzygnięcia doszło na tle następujących okoliczności.
Zarządzeniem z dnia [...] Nr [...] Burmistrz Miasta i Gminy powołał Komisję Konkursową dla wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w D. w składzie dziewięciu osób, w tym między innymi M. P. jako przedstawiciela Rady Pedagogicznej oraz Z. Ś. jako przedstawiciela Rady Rodziców. Do konkursu przystąpiła dotychczasowa dyrektorka szkoły E. R. oraz M. S. Komisja konkursowa odbyła posiedzenie w dniu 6 czerwca 2013 r. i w wyniku głosowania wybrała E. R. Tego samego dnia Burmistrz upoważnił audytora wewnętrznego oraz Naczelnika Wydziału Oświaty i Infrastruktury i jego zastępcę do dokonania sprawdzenia znajdujących się w szkole dokumentów w postaci protokołu z posiedzenia Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w D. z dnia 16 maja 2013 r. oraz protokołu posiedzenia Rady Rodziców tej placówki z dnia 16 maja 2013 r. Po otrzymaniu protokołu z 7 czerwca 2013 r. oraz sprawozdania z czynności kontrolnych z 11 czerwca 2013 r., zarządzeniem Nr [...] z dnia [...] Burmistrz Miasta i Gminy, wskazując jako podstawę prawną art. 36a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 ze zmianami) oraz § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zmianami), unieważnił konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej w Dobrowodzie, wszczęty na podstawie zarządzenia Nr 43/2013 z 29 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia konkursów na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w D. i dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w S., w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu. Na skutek pism E. R., Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców, Wojewoda wszczął w dniu 8 lipca 2013 r. postępowanie nadzorcze. W jego toku Burmistrz Miasta i Gminy w piśmie z 11 lipca 2013 r. wyjaśnił, że powodem unieważnienia konkursu było stwierdzenie przez zespół kontrolny, w czasie przeprowadzonej w dniach 6 -7 czerwca 2013 r. kontroli, nieprawidłowości w wyborze przedstawiciela Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców. Mianowicie, zgodnie z § 8 Regulaminu Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w D., uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek przegłosowany przez członków rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym. Wybór w trybie jawnym kandydata do komisji konkursowej (który jest głosowaniem personalnym) zgłoszonego przez radę pedagogiczną, jako niezgodny z regulaminem, jest obarczony wadą prawną skutkującą nieważność takiego wyboru, a co za tym idzie niewłaściwym (nieważnym) umocowaniem przedstawiciela rady pedagogicznej w komisji konkursowej. Powyższego nie zmienia argumentacja przedstawicieli rady pedagogicznej, że podjęła uchwałę o głosowaniu jawnym, gdyż zgłoszono tylko jednego kandydata, który wyraził na to zgodę. "Należy wskazać na nielogiczność takiej argumentacji bowiem wniosek o głosowanie jawne nie może być dorozumiany lecz uprzednio przegłosowany, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca ponieważ okoliczność ta nie znajduje potwierdzenia w protokole z posiedzenia rady pedagogicznej". Niezależnie od tego, § 8 regulaminu rady pedagogicznej w ogóle nie pozwala na głosowanie kwestii personalnych w głosowaniu innym niż tajne. Z kolei jeśli chodzi o wybór kandydata do komisji konkursowej przez radę rodziców, to stosownie do § 13 regulaminu Rady Rodziców Szkoły Podstawowej, aby posiedzenie rady lub jej zarządu było prawomocne, musi brać w nim udział więcej niż połowa członków pełnego składu rady lub zarządu. W posiedzeniu w dniu 16 maja 2013 r. uczestniczyło jedynie trzech z siedmiu jej członków, co oznacza, że wybór członka Komisji Konkursowej dokonany przez Radę Rodziców w D. jest obarczony wadą prawną, skutkującą nieważnością takiego wyboru. Powyższego, zdaniem Burmistrza, nie zmienia argumentacja przedstawicieli Rady Rodziców, iż błędy w pracy Rady wynikały z niewiedzy, a nie ze złej woli, ani też argumenty członków Rady Rodziców dotyczące dotychczasowej pracy E. R. w charakterze dyrektora szkoły i jej przymiotów osobistych. Powołując się na orzecznictwo NSA (I OSK 1529/09) Burmistrz wskazał, że uchybienia przy powoływaniu komisji konkursowej mieszczą się w zakresie pojęciowym normy prawnej zawartej w § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia. Pojęcie "inne nieprawidłowości" o których mowa w tym przepisie można odnosić do uchybień, które miały miejsce podczas wyłaniania komisji konkursowej.