Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 maja 2013 r., sygn. II SA/Łd 291/13
Dnia 16 maja 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Stępień Sędziowie Sędzia WSA Czesława Nowak-Kolczyńska (spr.) Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Protokolant Sekretarz sądowy Anna Łyżwa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2013 roku przy udziale --- sprawy ze skargi Narodowego Banku Polskiego w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji - oddala skargę. LS
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...] nr [...] w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku hotelowego z częścią gastronomiczną i parkingiem.
Jak wynika z akt sprawy wnioskiem z dnia 12 marca 2009 r. "A" Sp. z o.o. z siedzibą w K. wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku hotelowego z częścią gastronomiczną i parkingiem wielopoziomowym oraz budowie (przebudowie) infrastruktury technicznej i drogowej ze zjazdami, przeznaczonej do realizacji w Łodzi przy ul. B [...] i al. C [...] (działki nr 89/10 i 84/4 w obrębie [...]).
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy decyzją z dnia [...] nr [...] Prezydent Miasta Ł. ustalił warunki dla przedmiotowej inwestycji. Organ określił rodzaj zabudowy jako usługi (hotel, gastronomia, parking). Określił nadto warunki i szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów odrębnych, wskazując, że linie zabudowy wyznaczone są zgodnie z załącznikiem graficznym do decyzji. Wskaźnik powierzchni zabudowy do powierzchni terenu inwestycji dla zabudowy nadziemnej określił do 0,85, a części podziemnej bez ograniczenia. Szerokość elewacji frontowej określił do pełnej szerokości działek inwestycji, od strony al. C zalecił kontynuowanie zabudowy pierzejowej, a z uwagi na usytuowanie projektowanego obiektu w regionie ścisłej zabudowy śródmiejskiej dopuścił zabudowę w granicy nieruchomości. Wysokość elewacji frontowej od strony al. C określił zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, od alei D (poza zabudową frontową od strony al. C) ustalił maksymalną wysokość do V kondygnacji nadziemnych; dopuścił zwiększenie wysokości w części centralnej obiektu o jedną kondygnację w części hotelowej lub o dwie kondygnacje w części hotelowo-garażowej, ale nie wyżej niż 25 m - pod warunkiem, że bryła budynku nie będzie widoczna ponad dachami historycznej architektury od strony ul. B. Określając geometrię dachu wskazał, że połacie dachowe mogą mieć spadek do 15°. Organ określił warunki ochrony środowiska i zdrowia ludzi oraz warunki ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Wyjaśnił, że planowana inwestycja znajduje się w obrębie zespołu architektoniczno-urbanistycznego ul. B, objętego ochroną na podstawie wpisu do rejestru zabytków oraz w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów zabytkowych (budynku NBP, kamienicy przy ul. B [...], kamienicy przy ul. B [...]). Organ zaznaczył, że koncepcja projektowa, będąca podstawą do wykonania projektu budowlanego, winna zostać zaopiniowana przez Architekta Miasta. Organ określił warunki obsługi w zakresie infrastruktury technicznej komunikacyjnej w oparciu o postanowienie Zarządu Dróg i Transportu, określił ilość miejsc postojowych dla samochodów stałych i przebywających okresowo oraz sposób zaopatrzenia planowanej inwestycji w media (woda i kanalizacja, energia elektryczna, woda gorąca, gaz). Organ dodał, że linie rozgraniczające teren inwestycji wyznaczone zostały na mapie stanowiącej załącznik graficzny do decyzji. Wyjaśnił nadto, że teren inwestycji położony jest na obszarze, dla którego nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, bowiem obowiązujący plan z dniem 1 stycznia 2004 r. utracił swą ważność. Prezydent Miasta podniósł, że warunek kontynuacji funkcji planowanej inwestycji został spełniony, bowiem działki inwestycji położone są na obszarze ścisłego śródmieścia miasta, gdzie poza zabudową mieszkaniową szeroko reprezentowane są funkcje usługowe. Stwierdził, że teren ma dostęp do drogi publicznej - przez zjazd z pasa drogowego al. C, istniejące i projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego, obszar inwestycji nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze i nieleśne. Decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi i została uzgodniona z organami, o których mowa w art. 53 ust. 4 pkt 2 i 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tj. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz Zarządem Dróg i Transportu.