Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Kr 69/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) WSA Mariusz Kotulski Protokolant: Anna Balicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2013 r. sprawy ze skarg Z. K. oraz I. K. na decyzję Wojewody [...] z dnia 16 listopada 2012 r. nr 2, znak: [...] w przedmiocie zezwolenia na zajęcie nieruchomości skargi oddala
Uzasadnienie
Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. nr [...] Spółka "[...] sp. z o.o. z siedzibą K. złożyła do organu I. instancji wniosek o wydanie zezwolenia na czasowe zajęcie przedmiotowej nieruchomości oraz nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, bowiem zdaniem inwestora istnieją podstawy do niezwłocznego zajęcia nieruchomości objętych wnioskiem, gdyż przemawia za tym interes społeczny oraz wyjątkowo ważny interes wnioskodawcy, w tym również jego interes gospodarczy.
Decyzją z dnia 7 sierpnia 2012 r. nr [...] Starosta K. orzekł, na podstawie art. 124 ust. 1a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, o odmowie udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...] o pow. 0,28 ha, nr [...] o pow. 0,15 ha, nr [...] o pow. 0,15 ha, nr [...] o pow. 0,13 ha obr. , jedn. ewid. K. stanowiącej współwłasność I.K. oraz Z.K. w związku z decyzją Starosty K. z 6 sierpnia 2012 r. nr [...] .
Orzekając w ww. sposób organ I. instancji wskazał, że zgodnie ze stanowiskiem inwestora, termin realizacji przedmiotowej inwestycji ma zostać zrealizowany do 31 maja 2013 r., przy czym roboty budowlane winny zakończyć się przed okresem zimowym 2012 r. Jednym z warunków rozliczenia przez spółkę dofinansowania ze środków unijnych jest terminowe zrealizowanie całości projektu, a w razie przekroczenia końcowego terminu realizacji projektu spółka może zostać zobowiązana do zwrotu części lub całości kwoty dofinansowania. Ponadto projekt jest ściśle związany z dziedziną ochrony środowiska i zakłada uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie całej aglomeracji K. oraz dorzecza rzeki [...] , która jest ujęciem wody pitnej mieszkańców K. Niezrealizowanie inwestycji spowoduje brak możliwości uzyskania zamierzonego efektu ekologicznego.