Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 marca 2013 r., sygn. II SA/Gl 1294/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2013 r. sprawy ze skargi D. C. na czynność Prezydenta Miasta R. z dnia [...] r. w przedmiocie zatwierdzenia zmiany organizacji ruchu oddala skargę.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta R. czynnością z dnia [...]r., działając na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru na tym zarządzaniem (Dz.U. Nr 177, poz. 1729) oraz art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 980 ze zm.) zatwierdził zmianę do projektu organizacji ruchu docelowej [...]: remont i częściowa modernizacja ulicy [...]w ciągu [...]w R. z uwagami - oznakowanie docelowe wykonać grubowarstwowo.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r. D. C. zwróciła się do Prezydenta Miasta R. o zmianę zatwierdzonej przez niego organizacji ruchu na drodze krajowej [...]- ulicy [...] w R. - [...] na wysokości stanowiącej jej własność gruntową - działkę nr 1 i dostosowanie tej organizacji ruchu w zakresie dostępu do tej nieruchomości według obowiązujących przepisów, a to poprzez zastosowanie dodatkowego pasa ruchu dla kierujących poruszających się w kierunku z R. do G. służącego do lewoskrętu i zjazdu indywidualnego z tej drogi do jej nieruchomości. Uzasadniając swój wniosek wyjaśniła, że jej nieruchomość gruntowa składającą się z działki nr 1 w obrębie [...], położona jest jako następna w stosunku do nieruchomości przy ulicy [...], i naprzeciwko nieruchomości - przy ulicy [...]. Do nieruchomości tych zastosowano zjazd z obu kierunków -tj. zarówno z G, jak i od R. Nie ma natomiast możliwości takiego zjazdu do jej nieruchomości ze względu na brak zjazdu indywidualnego oraz dodatkowego pasa ruchu zapewniającego możliwość lewoskrętu do tej nieruchomości dla kierujących poruszających się w kierunku z R. do G. Stąd też zjazd do jej nieruchomości wymaga przejechania dalej do najbliższego lewoskrętu, bądź skrzyżowania i nawrócenia. Dodatkowo wskazała, że wzdłuż nieruchomości zastosowano obecnie linię ciągłą, podczas gdy zjazd na tę nieruchomość wymagałby linii krawędziowej przerywanej. Wyjaśniła, że przedmiotową nieruchomość chciałaby samodzielnie wykorzystywać dla prowadzenia działalności gospodarczej, względnie udostępnić ją w tym celu osobom trzecim. Obecny brak zjazdu do nieruchomości powoduje, że "nieruchomość ma obniżoną wartość rynkową w stosunku do swoich potrzeb urządzenia, położenia i zasadniczego przeznaczenia". Jednocześnie dodała, że sposób zabudowania nieruchomości od strony ulicy [...] nie pozwala na zapewnienie jej dojazdu od tamtej strony, stąd też po jej podziale - część położona od ulicy [...] zostanie pozbawiona dostępu do drogi publicznej. Tym samym wprowadzona organizacja ruchu w obecnym miejscu ogranicza wykonywanie jej uprawnień właścicielskich. Wskazała w tym miejscu na § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim odpowiadać powinny budynki i ich usytuowanie, zgodnie z którym to przepisem do działek budowlanych należy zapewnić dostęp do dogi publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00