Wyrok WSA w Opolu z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Op 255/23
Samorząd terytorialny; Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Judecki Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Asesor sądowy Remigiusz Mazur (spr.) Protokolant Inspektor sądowy Magdalena Figurniak-Cis po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi M. F. i M. F. na zarządzenie Prezydenta Miasta Opola z dnia 11 kwietnia 2023 r., nr TZR-RZR.7221.1.16.2023 w przedmiocie zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu oddala skargę.
Uzasadnienie
M. F., zam. ul. [...] w O. oraz M. F., zam. ul. [...] w O., współwłaściciele działek: nr a, nr b, obręb [...], położonych w O. przy ul.[...], reprezentowani przez adw. O. S. wnieśli skargę na zatwierdzenie przez Prezydenta Miasta Opola dnia 11 kwietnia 2023 r. projektu stałej organizacji ruchu na ul. [...] w O. z zakresie zakazu zatrzymywania się na odcinku bez przejazdu (nr TZR-RZR.7221.1.16.2023).
Skarżący, na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., dalej: usg) w zw. z art. 3 § 2 pkt 6, art. 50, art. 53 § 2a i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej: ppsa), zaskarżyli powyższy akt organu jednostki samorządu terytorialnego podjęty w sprawie z zakresu administracji publicznej zarzucając:
1) naruszenie § 8 ust. 5 pkt 1 i 2 oraz § 8 ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 784, dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem) - przez brak odrzucenia projektu i wprowadzenie zakazu zatrzymywania się na odcinku bez przejazdu wyrażonego pionowym znakiem drogowym B-36 wraz z tabliczką T-24, mimo, że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, jest niezgodna z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także niezgodna z potrzebami społeczności lokalnej i nieefektywna;