Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 lutego 2013 r., sygn. II SA/Gl 957/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Katowice z dnia 25 kwietnia 2012 r. nr XXI/483/12 w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddala skargę

Uzasadnienie

Wojewoda [...] skargą z dnia 3 lipca 2012 r. wniesioną w trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej zwanej u.s.g.) domagał się stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta K. Nr [...] z dniu [...] r. w sprawie uchwalenia "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta K." - II edycja ( dalej zwanej "Studium"). Zarzucił niezgodność tej uchwały z art. 10 ust. 2 pkt 1, art. 11 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm. - dalej zwanej u.p.z.p.), z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa oraz ocenach oddziaływania na środowisko( Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 i § 6 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ( Dz. U. Nr 118, poz. 1233 ze zm. - dalej zwanego rozporządzeniem MI).

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru omówił szczegółowo kolejne kroki podejmowane przez organy gminy K. poprzedzające przyjęcie przedmiotowej uchwały. Wskazał, że o przystąpieniu do sporządzania przedmiotowego studium Rada Miasta K. zadecydowała w uchwale z dnia [...] r. Stosowne obwieszczenie o podjęciu prac nad projektem wraz z informacją o możliwości składania do niego wniosków ukazało się w prasie lokalnej oraz wywieszone zostało na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta. Szczegółową informację tej treści skierowano również bezpośrednio do szeregu zainteresowanych instytucji. O przystąpieniu do prac nad projektem studium Prezydent Miasta K. zawiadomił także organy właściwe do jego opiniowania i uzgadniania. W marcu 2009 r. organ ten w oparciu o art. 53 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.- dalej zwanej u.u.i.ś. ) zwrócił się do właściwych organów o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych prognozie oddziaływania na środowisko. Po rozpatrzeniu wniosków i uwag złożonych do przygotowanego projektu Prezydent Miasta K. w dniu 31 sierpnia 2009 r. skierował projekt studium wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do właściwych organów z wnioskiem o jego zaopiniowanie i uzgodnienie. Po naniesieniu poprawek do tego projektu wynikających z zebranych uzgodnień i opinii Prezydent Miasta K. w dniu [...] r. zawiadomił przez obwieszczenie w prasie lokalnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej o terminie wyłożenia do publicznego wglądu projektu studium wraz z prognozą oddziaływania na środowisko informując, że będzie to miało miejsce w dniach od 4 stycznia do 8 lutego 2010 r. W zawiadomieniu tym organ wyznaczył także na 18 i 19 stycznia 2010r. termin publicznej dyskusji nad wyłożonym projektem studium oraz wskazał, że uwagi do tego projektu można składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 5 marca 2010 r. Z dokumentacji prac nad projektem studium wynika, że zostało do niego zgłoszonych 969 uwag, które podzielono na 696 wątków tematycznych. Uwagi te były rozpatrywane przez Prezydenta Miasta K. do marca 2011 r. Organ ten uwzględnił 426 uwag, w tym 266 w całości, a 160 w części. Urbaniści przygotowujący projekt Studium działający jako Biuro "B" Sp. z o.o. po zapoznaniu się ze zmianami wniesionym do projektu Studium pismem z dnia 10 maja 2011 r. poinformowali Prezydenta Miasta K., że "zmiany w projekcie - II edycja, będące konsekwencją uwzględnienia przez ten organ uwag wniesionych do projektu wyłożonego do publicznego wglądu, nie pociągają za sobą konieczności ponowienia procedury formalno-prawnej". W tym stanie rzeczy organ ten skierował projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag do Rady Miasta K.. Omawiając przebieg procedury poprzedzającej podjęcie uchwały w sprawie "Studium" Wojewoda zwrócił uwagę, że między rozpatrzeniem przez Prezydenta Miasta K. uwag wniesionych do projektu tego dokumentu, a podjęciem uchwały upłynął niemal rok.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00