Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 maja 2012 r., sygn. I SA/Wa 2142/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Wroczyński Sędziowie: Sędzia WSA Dorota Apostolidis Sędzia WSA Iwona Owsińska-Gwiazda (spr.) Protokolant specjalista Jolanta Dominiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2012 r. sprawy ze skargi Gminy T. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę

Uzasadnienie

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa, decyzją z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...], po rozparzeniu odwołania Gminy T. (dalej: "skarżąca"), utrzymała w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] listopada 2010 r., nr [...], stwierdzającą nabycie przez Gminę T., z dniem 27 maja 1990 roku, z mocy prawa, własności nieruchomości, położonej w Gminie T., w obrębie ewidencyjnym [...], oznaczonej w ewidencji gruntów działkami nr [...] o pow. [...] m² , [...] o pow. [...] m², uregulowanej w księdze wieczystej Nr [...].

Z uzasadnienia decyzji wynika, że Wojewoda [...], powołując art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.; dalej: "ustawa komunalizacyjna"), decyzją z [...] sierpnia 2010 r. stwierdził nabycie z mocy prawa, z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę T. prawa własności opisanej wyżej nieruchomości. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda podał, iż przedmiotowa nieruchomość należała, w rozumieniu przepisu art. 5 ust 1 pkt 1 do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, tj. Gminy T. Wojewoda podkreślił, iż władanie tą nieruchomością przez przedsiębiorstwa państwowe miało charakter nieformalny.

Odwołanie od powyższej decyzji wniosła skarżąca podnosząc, że sporna nieruchomość nie należała do Gminy T. w sposób uzasadniający komunalizację z mocy prawa. Jako argument stanowiący przeszkodę do komunalizacji działek nr: [...] i [...] na rzecz gminy wskazała zapisy ewidencji gruntów, w której nieruchomość wpisana była jako własność Skarbu Państwa, pozostająca w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego "Lasy Państwowe" Nadleśnictwo [...] oraz fakt nienależenia tej nieruchomości w dniu 27 maja 1990 r. do podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej. Zdaniem Wójta Gminy T. przedmiotowe mienie nie należało do rady narodowej i terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, gdyż [...] Przedsiębiorstwo [...], które wzniosło budynek, nigdy nie było przedsiębiorstwem i zakładem, dla którego organem założycielskim była Gminna Rada Narodowa w T. lub Naczelnik Gminy T.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00