Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 maja 2012 r., sygn. I SA/Kr 67/12

 

Sygn. akt I SA/Kr 67/12 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 8 maja 2012 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Inga Gołowska (spr.), Sędzia: WSA Agnieszka Jakimowicz, Sędzia: WSA Jarosław Wiśniewski, Protokolant: Aleksandra Osipowicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2012 r., sprawy ze skarg Banku "B" S.A. w K., na interpretacje indywidualne Ministra Finansów, z dnia 15 września 2011 r. Nr [...] , [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżone interpretacje indywidualne, II. określa, iż zaskarżone interpretacje nie mogą być wykonane do chwili uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 914 zł (dziewięćset czternaście złotych).

Uzasadnienie

Wnioskiem z 31 maja 2011r. Bank "B" SA z siedzibą w K. zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT, usługi nabywanej przez Bank.

Przedstawiając zarówno zaistniały stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe Bank wyjaśnił, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych ( w szczególności w formie udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych-,,usługi finansowe") z zakresu bankowości detalicznej, bankowości małych i średnich przedsiębiorstw oraz bankowości korporacyjnej. W procesie zawierania z klientem umów dotyczących transakcji w ramach usług finansowych ważną rolę odgrywa ocena pozycji finansowej klienta oraz zarządzanie ryzykiem po stronie Banku. Na zarządzanie to składają się m.in.: 1. analiza i raportowanie ekspozycji: ryzyka rynkowego, ryzyka kredytowego, ryzyka operacyjnego, ryzyka stron transakcji, 2. Metodologia szacowania/oceny ryzyka w tym opracowanie i aktualizacja modeli ratingowych (modele oceny sytuacji ekonomicznej klienta, na podstawie których podejmowane są decyzje kredytowe) i scoringowych (metoda oceny zdolności kredytowej klienta w oparciu o punkty przyznawane na podstawie danych osobowych i majątkowych, przychody), 3.systemy wspomagające zarządzanie ryzykiem, 4. monitorowanie i raportowanie portfela kredytowego, 5.inne elementy zarządzania ryzykiem. Elementy te są kluczowe z pkt widzenia oferowania przez Bank tych usług finansowych. Każda transakcja (usługa finansowa) angażująca kapitał Banku (np.: kredyty, karty kredytowe) przed jej dokonaniem podlega ocenie pod kątem ryzyka w szczególności ryzyka kredytowego. Ryzyko to jest również kwantyfikowane dynamicznie tzn. jego wartość w czasie ulega zmianie m.in. w zależności od zmiennych jak np. warunki rynkowe czy też okres czasu pozostałego do końca okresu umowy (waga ryzyka przeliczana jest na bazie dziennej). Bank jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej, która świadczy usługi klientom na całym świecie. Podmioty z grupy Banku-Spółki z siedzibą na terenie Unii Europejskiej (Spółki UE) posiadają doświadczenie w zakresie świadczenia usług finansowych oraz wyspecjalizowane kadry posiadające odpowiednią wiedzę w zakresie świadczenia usług finansowych. W konsekwencji Spółki UE zebrały odpowiedni know-how dotyczący rynków finansowych. Pozwoliło to opracować metodologię świadczenia usług finansowych, również odnosząc się do procedur i procesu zarządzania ryzykiem. Mając to na uwadze oraz dążąc do efektywnego i bezpiecznego świadczenia usług finansowych, Bank korzysta z doświadczenia, wiedzy oraz innych zasobów zgromadzonych przez Spółki UE, poprzez nabywaną usługę wsparcia merytorycznego (w formie analiz, konsultacji oraz rekomendacji) w procesie zarządzania ryzykiem przez Bank, w szczególności ryzykiem kredytowym. W ramach świadczenia tej usługi, Spółki UE wspierają działalność banku poprzez podejmowanie i wykonywanie określonych czynności, które są odrębne, właściwe oraz niezbędne do usług świadczonych przez Bank, w szczególności takich jak: analiza poprawności modeli ratingowych Banku pod kątem ich walidacji, walidacja modeli ratingowych do skali obowiązującej w grupie kapitałowej Banku, wsparcie konsultacyjne prac Komitetu Kredytowego przy Radzie Nadzorczej Banku odpowiedzialnego za proces zarządzania ryzykiem w Banku, wsparcie konsultacyjne w procesie ustalania limitów kredytów dla poszczególnych segmentów klientów, wsparcie konsultacyjne dotyczące modelu wartości zagrożonej, służącego do pomiaru poziomu ryzyka rynkowego (umożliwiającego odpowiednie zmniejszenie ryzyka przez zabezpieczenie transakcji lub ich zamknięcie), wsparcie konsultacyjne w procesie uzgadniania polityk ryzyka kredytowego dla poszczególnych segmentów bankowości, wsparcie konsultacyjne w procesie ustalania parametrów polityki ryzyka, formułowanie rekomendacji dotyczących poziomu ryzyka płynności Banku, wsparcie konsultacyjne w procesie analizy założeń merytorycznych instrumentów pochodnych pod kątem: a. ryzyka płynności, b. ryzyka bankowego, wsparcie konsultacyjne w procesie weryfikacji założeń (parametrów) innych produktów bankowych, wsparcie konsultacyjne w odniesieniu do prawidłowej (ograniczającej ryzyko Banku) dokumentacji transakcji na instrumentach pochodnych, wsparcie w procesie optymalizacji portfela instrumentów pochodnych Banku, wsparcie konsultacyjne w odniesieniu do metodologii wyliczenia kapitału wewnętrznego dla istotnych rodzajów ryzyka, przeprowadzanie analiz zachowań portfela kredytowego Banku w sytuacji kryzysowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00