Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. I SA/Wr 192/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Radom, Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska (sprawozdawca), Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2012 r. sprawy ze skargi G.P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 października 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz strony skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Gminę P. we wniosku, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne, nałożone na Gminę odrębnymi przepisami dla realizacji, których została powołana. Zadanie te Gmina, co do zasady, wykonuje w oparciu o reżim publiczno-prawny, dotyczą one takich zagadnień jak drogi gminne, oświata, pomoc społeczna, ochrona środowiska itp. Ponadto Gmina wykonuje czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, np. sprzedaż nieruchomości, dzierżawa. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina jako podatnik odprowadza od tych czynności podatek albo korzysta ze zwolnienia od tego podatku.
Gmina, działając jako podatnik VAT, wynajmuje za wynagrodzeniem lokal użytkowy znajdujący się w budynku Urzędu Gminy. Najemcą jest Skarbu Państwa w imieniu, którego działa Komendant Wojewódzki Policji we W. W lokalu tym znajduje się posterunek Policji. Lokal posiada osobne wejście. Powierzchnia całego budynku wynosi ponad 1000 m², z czego 160 m² jest użytkowane przez najemcę. Udział powierzchni wynajmowanej w powierzchni budynku wynosi zatem około 16%. Wnioskodawca zastrzega, że posiada dokładne dane w tym zakresie. Gmina ponosi nakłady związane z utrzymaniem należącego do niej budynku, w tym wydatki związane wyłącznie z częścią budynku zajmowaną przez Gminę (remonty pomieszczeń, zakup mebli i urządzeń, pobór energii elektrycznej itp.) podobne wydatki ponosi najemca w zajmowanym lokalu. Jednak cześć wydatków ponoszonych przez Gminę dotyczy całego budynku, tj. także wynajmowanej części budynku tzw. wydatki ogólne. Na wydatki ogólne składają się remonty elewacji zewnętrznej i dachu, ogrzewanie, termomodernizacja. Wydatków ogólnych ze względu na ich charakter nie można bezpośrednio przypisać do pomieszczeń zajmowanych przez Gminę bądź do pomieszczeń zajmowanych przez najemcę. Wydatki te nie są przez Gminę refakturowane na najemcę, ani odrębnie wykazywane w fakturze za najem, są one wkalkulowane w kwotę czynszu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right