Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 1 lutego 2012 r., sygn. II SA/Go 934/11
Dnia 1 lutego 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędziowie Sędzia WSA Ireneusz Fornalik (spr.) Sędzia WSA Marek Szumilas Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi A.B. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki rozbudowy budynku oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] października 2011r., nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, działając na podstawie art. 48 ust. 1 oraz art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.), nakazał M. i A.I. rozbiórkę rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego nr 4 przy ul. [...], działka nr [...], o wymiarach 5,00 x 2,40 m i wysokości 2,40 m, powstałej w wyniku zabudowy poddasza umieszczonego na elewacji tylnej wymienionego budynku.
W uzasadnieniu decyzji organ zwrócił uwagę, że w świetle dokonanych ustaleń zakres robót budowlanych związanych z przedmiotową rozbudową nie mieści się w definicji zawartej w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, to znaczy nie jest remontem obiektu budowlanego. Zabudowanie omawianego poddasza nie jest bowiem odtworzeniem stanu pierwotnego, lecz "utworzeniem nowej substancji obiektu". Nie można jej uznać również za przebudowę w rozumieniu art. 3 pkt 7a wymienionej ustawy, bowiem poprzez dokonaną zabudowę zwiększyła się kubatura budynku mieszkalnego. Przepisy ustawy Prawo budowlane nie zawierają definicji rozbudowy, niemniej stanowi ona powiększenie istniejącego obiektu budowlanego, w przypadku budynku o dodatkowe pomieszczenie (pokój, wiatrołap, werandę lub w innym celu przeznaczoną przybudówkę), wykusz lub taras. Zatem omawiana rozbudowa, ze względu na brak pozwolenia na budowę, stanowi przypadek określony w art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego. Inwestorzy nie przedłożyli w wyznaczonym terminie dokumentów, żądanych postanowieniem z dnia [...] lipca 2011 r. Postanowieniem tym, powołując się na art. 48 ust.2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, PINB wstrzymał prowadzenie robót budowlanych związanych z rozbudową budynku mieszkalnego bez wymaganego pozwolenia na budowę (odstępując przy tym od ustalenia wymagań dotyczących niezbędnych zabezpieczeń z powodu braku zagrożenia spowodowanego wykonanymi robotami budowlanymi i brakiem takiej konieczności) oraz nałożył na inwestorów M. i A.I. obowiązek przedstawienia w terminie do dnia 1 października 2011 r. następujących dokumentów: