Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 września 2011 r., sygn. I SA/Wa 461/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Przemysław Żmich Sędziowie: WSA Maria Tarnowska WSA Jolanta Dargas (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Agnieszka Żurawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2011 r. sprawy ze skargi H. M. i K. M. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia odszkodowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda [...] decyzją z dnia [...] października 2010 r. nr [...], po rozpatrzeniu odwołania H. i K. małżonków M., utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] orzekającą o odmowie ustalenia odszkodowania na rzecz H. i K. małżonków M. za działki położone we wsi Z. powstałe w wyniku podziałów zatwierdzonych decyzjami Wójta Gminy Z.
Z uzasadnienia wskazanej decyzji Wojewody wynika, że H. i K. małżonkowie M. w dniu [...] sierpnia 2009 r. wystąpili z wnioskiem o ustalenie i nakazanie wypłacenia odszkodowania w kwocie [...] zł za przejęcie na własność przez Gminę Z. pod drogę gminną działek gruntu o numerach ewidencyjnych [...] o pow. łącznej [...] ha położonych we wsi Z., gmina Z.
Starosta [...] decyzją z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] odmówił przyznania odszkodowania na rzecz H. i K. małżonków M. za opisane nieruchomości, które powstały w wyniku podziałów nieruchomości, zatwierdzonych decyzjami Wójta Gminy Z. odpowiednio z dnia [...] kwietnia 2006 r. nr [...], [...] maja 2006 r. nr [...], [...] czerwca 2006 r. nr [...], [...] września 2006 r. nr [...], [...] lutego 2007 r. nr [...], [...] marca 2007 r. nr [...], [...] maja 2007 r. nr [...] i [...] czerwca 2007 r. nr [...]. W uzasadnieniu własnego rozstrzygnięcia Starosta wskazał, że postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania za w/w działki zostało wszczęte w oparciu o art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. D. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Przy czym w dniu [...] stycznia 2010 r. Wójt Gminy Z., jako strona przedmiotowego postępowania, złożył wniosek o umorzenie postępowania z uwagi na brak przesłanek do wydania we wskazanej sprawie decyzji administracyjnej. Jednocześnie organ wykonawczy gminy zauważył, że materialnoprawną przesłanką podziału nieruchomości jest jego zgodność z ustaleniami planu miejscowego. Zmiany do miejscowego planu zagospodarowania Gminy Z. uchwalone uchwałą Rady Gminy Z. z dnia [...] sierpnia 2002 r. przewidywały natomiast przeznaczenie pod budownictwo jednorodzinne jedynie części działki nr [...] na głębokości około [..] m. Skoro więc miejscowy plan zagospodarowania Gminy Z. nie przewidywał drogi publicznej dla terenu objętego podziałem, to art. 98 ust. 1 powołanej ustawy nie mógł mieć zastosowania, a tym samym nie ma podstaw do przyznania żądanego przez wnioskodawców odszkodowania. Jednakże z powodu zapisu zawartego w decyzjach podziałowych Wójta Gminy Z. dotyczących odpowiednio wydzielenia działek nr [...], a wskazującego iż po uprawomocnieniu się decyzji podziałowych w/w działki przechodzą na własność Gminy Z. jako droga, na który to zapis jako podstawę do przyznania jej odszkodowania powoływała się strona, Starosta Powiatu [...] zawiesił postępowania o ustalenie odszkodowania i w dniu [...] lutego 2010 r. wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. o wszczęcie z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności tych decyzji podziałowych. W odpowiedzi Prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. pismem z dnia [...] kwietnia 2010 r. wskazał, iż w ostatecznej decyzji z dnia [...] kwietnia 2006 r. nr [...] Wójt Gminy Z. zatwierdził podział nieruchomości o nr [...] położonej we wsi Z. na trzy odrębne działki: [...]. W wyniku powziętych przez ówczesnych właścicieli działań, powstała w wyniku tego podziału działka o nr [...] uległa wtórnemu podziałowi na działki o nr: [...]. Nowo powstała działka (nr[...]) uległa kolejnemu podziałowi, a utworzone z tego podziału nieruchomości dalszym podziałom. Ponadto odnośnie kwestii działek wydzielonych pod drogę na podstawie wskazanych decyzji podziałowych (w których co prawda znalazły się zapisy, iż po ich uprawomocnieniu wydzielone działki przejdą na własność gminy Z. jako droga) zauważyć należy, iż przejście na własność gminy, powiatu województwa lub Skarbu Państwa na mocy art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami następuje z mocy prawa, a zatem nie rozstrzyga się tej kwestii aktem administracyjnym - jest to skutek wydania określonej decyzji podziałowej. Zapis we wskazanych decyzjach należy traktować jako mający charakter jedynie informacyjny. Nadto w powyższych sprawach nie można pominąć faktu, że działki ewidencyjne, wydzielone w wyniku podziału nieruchomości, zostały już zbyte na rzecz osób trzecich. Tak więc nawet przy założeniu, że wskazane decyzje Wójta Gminy Z. dotknięte są jedną z wad powodujących ich nieważność to ich wyeliminowanie z obrotu prawnego stało się niemożliwe z uwagi na fakt wywołania przez nie nieodwracalnych skutków prawnych. Wobec powyższego Starosta Powiatu [...] postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2010 r. podjął zawieszone postępowanie, a następnie jak już wskazano wyżej decyzją z dnia [...] czerwca 2010 r. odmówił przyznania odszkodowania podnosząc, iż podział nieruchomości został co prawda dokonany na wniosek dotychczasowych właścicieli lecz grunty nie zostały wydzielone pod drogi publiczne.