Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 lipca 2011 r., sygn. II SA/Gl 23/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska,, Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Protokolant referent Joanna Wita, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2011 r. sprawy ze skargi "A" w B. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżoną decyzję i orzeka, że nie podlega ona wykonaniu w całości; 2. zasądza od Wojewody [...] na rzecz skarżącej "A" kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., Nr [...], Starosta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił Gminie B. pozwolenia na budowę stadionu miejskiego (wraz z wyburzeniem pozostałej części trybun i budynków) na kilkudziesięciu działkach położonych przy ul. [...] i [...] w B. W podstawie prawnej tej decyzji organ wskazał art. 28, art. 33 ust. 1 , art. 34 ust. 4 art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (aktualnie Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm. - dalej zwane P.b.).

Identycznej treści pismami z dnia [...]r. odwołania od tej decyzji wniosły Wspólnoty Mieszkaniowe przy ul. [...] i [...] w B. reprezentowane przez swoje Zarządy. Domagały się uchylenia w całości zaskarżonej decyzji i przekazania Staroście [...] sprawy do ponownego rozpatrzenia. Zarzuciły pominięcie ich w postępowaniu przed organem I instancji mimo, że w myśl art. 28 ust. 2 P.b. przysługiwał im status stron tego postępowania, gdyż oba budynki Wspólnot leżą w obszarze oddziaływania planowanego obiektu. Odwołujące się podały, że brak wskazania ich we wniosku inwestora jako stron postępowania nie zwalniał organu wydającego pozwolenie na budowę od przeprowadzenia stosownego postępowania wyjaśniającego w tym zakresie. Organ ten powinien bowiem zidentyfikować wszystkie przepisy odrębne, które wprowadzają ograniczenia w zagospodarowaniu sąsiednich nieruchomości. W szczególności z uwagi na położenie obu budynków Wspólnot w kilkumetrowej odległości od nieruchomości przeznaczonej pod budowę stadionu powinien on - zdaniem odwołujących się - wziąć pod uwagę przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm. - dalej zwane rozporządzeniem MI), a zwłaszcza przepisy dotyczące zacienienia sąsiednich budynków, usytuowania obiektu w stosunku do granicy działki, czy zachowania wymaganych odległości związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej. Mając na uwadze, że brama stadionu, przez którą mają prowadzić drogi ewakuacyjne i przeciwpożarowe zostanie usytuowania niemal naprzeciwko budynków Wspólnot organ powinien także zanalizować przepisy rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów ( Dz. U. Nr 109, poz. 719) i z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie warunków bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mają się odbywać mecze piłki nożnej ( Dz. U. Nr 121, poz. 820). Zdaniem odwołujących się za uznaniem położenia ich budynków w obszarze oddziaływania projektowanej inwestycji przemawiają także przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 160 ze zm.). Na nieruchomości obu Wspólnot Mieszkaniowych będzie bowiem oddziaływać hałas oraz będą one dotknięte zanieczyszczeniami, które mogą utrudniać korzystanie z tych nieruchomości zgodnie z ich społeczno-gospodarczym przeznaczeniem. Rzeczą oczywistą jest, że funkcjonowanie stadionu piłkarskiego przeznaczonego dla 15 tys. widzów wywoływać będzie bowiem hałas utrudniający korzystanie z ich nieruchomości przez mieszkańców. W związku z zarzutem naruszenia dyspozycji art. 28 ust. 2 w zw. z art. 3 pkt 20 P.b. odwołujące się Wspólnoty Mieszkaniowe wskazały także na niewątpliwe, ich zdaniem, naruszenie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, a to art. 10 § 1 i art. 61 § 4 oraz art. 81 tej ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00