Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 maja 2011 r., sygn. II SA/Wa 264/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia WSA Adam Lipiński Sędzia WSA Andrzej Kołodziej (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Dorota Kwiatkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2011 r. sprawy ze skargi K.M. na rozkaz personalny [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji z/s w [...] z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie obniżenia dodatku służbowego 1) uchyla zaskarżony rozkaz personalny oraz utrzymany nim w mocy rozkaz Komendanta Miejskiego Policji w [...] Nr [...] z dnia [...] października 2010 r., 2) określa, że zaskarżony rozkaz personalny nie podlega wykonaniu w całości
Uzasadnienie
Komendant [...] Policji [...] rozkazem personalnym z dnia [...] października 2010 r. Nr [...], wydanym na podstawie § 9 ust. 5 rozporządzenia MSWiA z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 152, poz. 1732 ze zm.), obniżył K. M. z dniem 15 października 2010 r. dodatek służbowy o 30 % otrzymywanej stawki, tj. o kwotę 117 zł miesięcznie oraz nadał mu na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podał, że policjant od 1 września 2010 r. przebywa na nieprzerwanym zwolnieniu lekarskim, w związku z czym nie realizuje opisanych w karcie opisu stanowiska pracy obowiązków, które wykonują za niego inni funkcjonariusze Komendy [...] Policji [...]. W zaistniałej sytuacji otrzymywana przez wymienionego kwota dodatku służbowego nie koresponduje z treścią § 9 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zgodnie z którym przyznanie i wysokość dodatku służbowego uzależniona jest od oceny wywiązywania się przez policjanta z obowiązków oraz realizacji zadań i czynności służbowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich charakteru i zakresu oraz rodzaju posiadanych przez policjanta kwalifikacji zawodowych. Obniżenie dodatku służbowego o 30% otrzymywanej stawki jest zatem zgodne z dyspozycją § 9 ust. 5 w związku z § 8 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia. Rygor natychmiastowej wykonalności nadano rozkazowi, jak stwierdził organ, z uwagi na interes społeczny, tożsamy z interesem służby przejawiającym się koniecznością niezwłocznego dostosowania otrzymywanej przez policjanta kwoty dodatku służbowego do wymogów obligowanych przepisami prawa.