Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 maja 2011 r., sygn. I SA/Po 241/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Skwierzyńska Sędzia WSA Roman Wiatrowski Protokolant st. sekr. sąd. Kamila Kozłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 05 maja 2011r. sprawy ze skargi E. D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009r. oddala skargę /-/R. Wiatrowski /-/M. Bejgerowska /-/M. Skwierzyńska
Uzasadnienie
W dniu [...] marca 2010 r. małżonkowie E. i P. Dz. złożyli w Urzędzie Skarbowym w . na formularzu PIT-37 wspólne zeznanie podatkowe za 2009 r. Do zeznania podatnicy załączyli pismo Urzędu Marszałkowskiego W., z którego wynika, iż wynagrodzenie uzyskane przez E. Dz. w 2009 r. było w 100% finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jak wyjaśnili podatnicy w złożonym przy tej okazji oświadczeniu, wynagrodzenie to nie zostało wykazane w zeznaniu PIT-37, ponieważ podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307, ze zm., dalej jako - u.p.d.o.f.). Uzasadniając swoje stanowisko P. i E. Dz. powołali wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Kr 1555/06 oraz wyrok NSA z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II FSK 874/07.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. wezwał stronę do skorygowania wspomnianego zeznania podatkowego PIT-37 za rok 2009, zgodnie z danymi wynikającymi z informacji PIT-11 wystawionej przez płatnika - Urząd Marszałkowski W. Podatnicy odmówili jednak dokonania korekty zeznania uznając, że zostało ono sporządzone w sposób prawidłowy. W tej sytuacji, postanowieniem z dnia [...] lipca 2010 r. organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec małżonków P. i E. Dz. postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego za 2009 r. w podatku dochodowym od osób fizycznych. W jego rezultacie decyzją z dnia 23 listopada 2010 r., nr [...], Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. określił stronie wysokość zobowiązania podatkowego, należnego za 2009 r., w kwocie [...] zł oraz wysokość nadpłaty za ten okres w wysokości [...] zł. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ stwierdził, że w analizowanym 2009 r. E. Dz. otrzymywała wynagrodzenie za pracę, a nie środki pomocowe. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. uznał, że podatniczka nie była podmiotem bezpośrednio realizującym cele programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Zatem w ocenie organu pierwszej instancji, E. i P. Dz. nie spełnili przesłanek warunkujących prawa do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.