Wyrok NSA z dnia 16 września 2008 r., sygn. II FSK 874/07
Sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia w przypadku instytucji zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. - Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176). W tym przypadku kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Zirk - Sadowski, Sędziowie: NSA Grzegorz Borkowski, NSA del. Anna Maria Świderska (sprawozdawca), Protokolant Paweł Koluch, po rozpoznaniu w dniu 16 września 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 marca 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1829/06 w sprawie ze skargi F. I. R. R. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 26 września 2006 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz F. I. R. R. w K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 7 marca 2007 roku (sygn. akt I SA/Kr 1829/06) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi F. I. R. R. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 26 września 2006 roku w przedmiocie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzające ją postanowienie organu podatkowego I instancji oraz zasądził od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz strony skarżącej kwotę 455 złotych tytułem kosztów postępowania.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd I instancji podał, że pismem z dnia 26 kwietnia 2006 roku F. I. R. R. z siedzibą w K. - zwana dalej "Fundacją" - zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego K.-P. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Fundacja podniosła, iż zawarła z Fundacją "F. W.", będącej [...] i działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej Programem Equal, umowy o dofinansowaniu Działania 1 i Działania 2, dotyczące zwrotu wydatków kwalifikowanych. Na podstawie wspomnianych umów Fundacja stała się beneficjentem środków pomocowych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006. Realizując projekt "Partnerstwo na rzecz Zwiększenia Dostępności Rynku Pracy dla Osób Niewidomych", prowadzony w ramach Programu Operacyjnego Inicjatywy Wspólnotowej Equal, wnioskodawca zatrudniał osoby fizyczne na podstawie umów o pracę, umów zlecenia oraz umów o dzieło. Wynagrodzenia tych osób w 75% finansowane były ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), w pozostałej zaś części ze środków budżetu Państwa. Z uwagi na treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. - Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 ze zm.) wątpliwym jest czy wypłacane przez Fundację wynagrodzenia na rzecz osób fizycznych zatrudnionych w celu bezpośredniej realizacji celów programu, w części w jakiej finansowane są ze środków EFS, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. W ocenie Fundacji przedmiotowe wynagrodzenia korzystają ze zwolnienia, a wnioskodawca jako płatnik nie powinien naliczać, pobierać i odprowadzać podatku dochodowego.