Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 maja 2011 r., sygn. III SA/Łd 135/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska (spr.) Protokolant Tomasz Porczyński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2011 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na refundację kosztów transportu medycznego zagranicznego do Polski 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. przyznaje radcy prawnemu P. R. J. prowadzącemu Kancelarię Radcy Prawnego w Ł. przy ul. [...], kwotę 295,20 (dwieście dziewięćdziesiąt pięć i 20/100) złotych obejmującą podatek od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu skarżącej B. K. i nakazuje wypłacić powyższą kwotę radcy prawnemu P. R. J. z funduszu Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] B. K. wystąpiła do Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z wnioskiem o zwrot kosztów zagranicznego transportu medycznego zmarłego męża - P. K. ze szpitala w Czechach do Szpitala im. Kopernika w Łodzi. Do wniosku wnioskodawczyni załączyła fakturę o nr [...] wystawioną w dniu [...] wskazując, iż pozostałe informacje w sprawie zawiera jej wniosek z dnia [...] złożony w sprawie o refundację kosztów leczenia, w której toczy się odrębne postępowanie.

Decyzją z dnia [...], nr [...] Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia działając na podstawie art. 109 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009r., Nr 38, poz. 299., z późn. zm.) w związku z art. 107 ust. 5 pkt 16 oraz art. 25 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, w związku z art. 104 § 1 i 2 k.p.a. po rozpatrzeniu wniosku B. K. odmówił wyrażenia indywidualnej zgody na refundację kosztów transportu medycznego zagranicznego do Polski. W uzasadnieniu decyzji organ administracji podniósł, iż przepis art. 25 ust. 3 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz § 10 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007r. w sprawie wniosku o leczenie lub badania diagnostyczne poza granicami kraju oraz pokrycie kosztów transportu (Dz. U. Nr 249, póz. 1867 z późn. zm.) określają wprost sytuacje i warunki, w których ubezpieczonemu (świadczeniobiorcy) przysługuje wniosek o pokrycie kosztów transportu sanitarnego. Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Funduszu może wydać wnioskodawcy, na wniosek podmiotu uprawnionego, zgodę na pokrycie kosztów transportu do miejsca leczenia lub zamieszkania w kraju - najtańszym środkiem komunikacji możliwym do zastosowania w aktualnym stanie zdrowia, gdy przewidywane koszty leczenia za granicą przewyższają koszty transportu i leczenia w kraju. Oznacza to, że zgoda na refundację kosztów transportu medycznego zagranicznego wydawana jest na rzecz osoby, której transport ma dotyczyć, a jej uprzednie uzyskanie tj., przed realizacją transportu sanitarnego do Polski, jest w ocenie organu warunkiem koniecznym do sfinansowania kosztów świadczenia ze środków publicznych. Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia podkreślił, iż wniosek żony świadczeniobiorcy może być podstawą procedowania w sprawie o uzyskanie zgody na pokrycie kosztów transportu medycznego tylko wówczas gdyby działała w imieniu i na rzecz osoby uprawnionej, adresatem decyzji jest natomiast wyłącznie osoba uprawniona, ponieważ tylko ona posiada interes prawny. Orzeczenie o sfinansowaniu kosztów transportu medycznego nie może być zatem wydane na wniosek spadkobierców ubezpieczonego. Organ administracji wskazał ponadto, że Narodowy Fundusz Zdrowia przy wykonywaniu swoich zadań określonych w ustawie, zarządza środkami publicznymi na rzecz ubezpieczonych (świadczeniobiorców) w granicach określonych prawem. Podstawa finansowania świadczeń opieki zdrowotnej musi wynikać bezpośrednio z przepisów ustawy, która nie przewiduje możliwości finansowania świadczeń zdrowotnych na zasadach słuszności i uznania. Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nie przewiduje natomiast refundacji bezpośrednio ubezpieczonemu (świadczeniobiorcy) kosztów leczenia, czy też kosztów poniesionych za zrealizowany transport sanitarny. Z dokumentacji zgromadzonej w toku postępowania wynika, że wnioskodawca nie spełnił warunków, określonych w art. 25 ust. 3 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 roku, które uprawniałby do wydania decyzji w przedmiocie pokrycia kosztów transportu sanitarnego. Wskazał, iż wnioskodawczyni jako spadkobierca męża nie może domagać się zwrotu poniesionych przez niego bezpośrednio kosztów transportu sanitarnego, skoro z załączonej faktury jednoznacznie wynika, że nabywcą usługi o nazwie: Transport "R" na trasie Praga-Łódź był P. K., który w dacie złożenia wniosku już nie żył. Ponadto, jak podkreślił Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia żaden przepis ustawy nie przyznaje osobom objętym jej działaniem prawa do żądania zwrotu środków poniesionych na opiekę zdrowotną poza systemem tej ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00