Orzeczenie
Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 marca 2011 r., sygn. I SA/Sz 46/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Maczewski, Sędziowie Sędzia WSA Alicja Polańska,, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.), Protokolant Anna Kalisiak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 10 marca 2011 r. sprawy ze skargi D. K. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
W dniu [...] r. D.K. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. W przedmiotowym wniosku przedstawiła stan faktyczny. Wnioskodawczyni jest pracownikiem Wojewódzkiego Urzędu Pracy, zatrudnionym na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu. Całość Jej wynagrodzenia pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) w ramach Priorytetu X Pomoc Techniczna, którego celem jest "zapewnienie organizacyjnego, administracyjnego i finansowego wsparcia procesu zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontroli oraz prac Komitetu Monitorującego PO KL, służącego sprawnemu wdrażaniu PO KL oraz efektywnemu wykorzystaniu środków EFS".
W związku z powyższym zadała następujące pytanie: czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię, biorąc pod uwagę fakt, że pochodzi z budżetu UE (niezależnie od sposobu jego późniejszego dystrybuowania) za wykonywaną pracę związaną bezpośrednio z realizowaniem celów programów pomocowych powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, wynagrodzenie otrzymywane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu X Pomoc Techniczna nie powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że pochodzi z budżetu UE (niezależnie od sposobu jego późniejszego dystrybuowania) za wykonywaną pracę związaną bezpośrednio z realizowaniem celów programów pomocowych. Natomiast dotychczas pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych powinien zostać zwrócony. W innym przypadku, dochodzi do niedozwolonego opodatkowania pieniędzy pochodzących z bezzwrotnej pomocy w kraju beneficjenta. Środki takie nie powinny być opodatkowane, ponieważ normy regulujące sposób przekazywania pieniędzy z UE czy ich dystrybucji mają charakter czysto techniczny. To, w jaki sposób trafiają do beneficjentów, nie zmienia ich charakteru. Istotne jest pierwotne źródło pochodzenia środków pieniężnych, a tym źródłem jest budżet Unii Europejskiej. Gdyby przyjąć opodatkowanie ww. wynagrodzeń, art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłby przepisem martwym, nie mającym zastosowania w ramach realizacji programów pomocowych. W konsekwencji budżet państwa otrzymywałby dochód z opodatkowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Niedopuszczalne byłoby, aby środki, które co do zasady, winny służyć wsparciu konkretnych celów strukturalnych, stanowiły źródło wtórnego finansowania budżetu państwa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right