Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 marca 2011 r., sygn. I SA/Sz 46/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Maczewski, Sędziowie Sędzia WSA Alicja Polańska,, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.), Protokolant Anna Kalisiak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 10 marca 2011 r. sprawy ze skargi D. K. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

W dniu [...] r. D.K. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. W przedmiotowym wniosku przedstawiła stan faktyczny. Wnioskodawczyni jest pracownikiem Wojewódzkiego Urzędu Pracy, zatrudnionym na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu. Całość Jej wynagrodzenia pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) w ramach Priorytetu X Pomoc Techniczna, którego celem jest "zapewnienie organizacyjnego, administracyjnego i finansowego wsparcia procesu zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontroli oraz prac Komitetu Monitorującego PO KL, służącego sprawnemu wdrażaniu PO KL oraz efektywnemu wykorzystaniu środków EFS".

W związku z powyższym zadała następujące pytanie: czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię, biorąc pod uwagę fakt, że pochodzi z budżetu UE (niezależnie od sposobu jego późniejszego dystrybuowania) za wykonywaną pracę związaną bezpośrednio z realizowaniem celów programów pomocowych powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, wynagrodzenie otrzymywane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu X Pomoc Techniczna nie powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że pochodzi z budżetu UE (niezależnie od sposobu jego późniejszego dystrybuowania) za wykonywaną pracę związaną bezpośrednio z realizowaniem celów programów pomocowych. Natomiast dotychczas pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych powinien zostać zwrócony. W innym przypadku, dochodzi do niedozwolonego opodatkowania pieniędzy pochodzących z bezzwrotnej pomocy w kraju beneficjenta. Środki takie nie powinny być opodatkowane, ponieważ normy regulujące sposób przekazywania pieniędzy z UE czy ich dystrybucji mają charakter czysto techniczny. To, w jaki sposób trafiają do beneficjentów, nie zmienia ich charakteru. Istotne jest pierwotne źródło pochodzenia środków pieniężnych, a tym źródłem jest budżet Unii Europejskiej. Gdyby przyjąć opodatkowanie ww. wynagrodzeń, art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłby przepisem martwym, nie mającym zastosowania w ramach realizacji programów pomocowych. W konsekwencji budżet państwa otrzymywałby dochód z opodatkowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Niedopuszczalne byłoby, aby środki, które co do zasady, winny służyć wsparciu konkretnych celów strukturalnych, stanowiły źródło wtórnego finansowania budżetu państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00