Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. I SA/Rz 835/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Maria Serafin-Kosowska Sędziowie WSA Barbara Stukan-Pytlowany WSA Małgorzata Niedobylska /spr./ Protokolant st.sek.sąd. Teresa Tochowicz po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 10 lutego 2011r. sprawy ze skargi "A" Spółka z o.o. w R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] października 2010r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2006 rok 1) oddala skargę, 2) zarządza na rzecz skarżącej "A Spółka z o.o. w R. zwrot od Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie kwoty 1.900 (słownie: jeden tysiąc dziewięćset) złotych tytułem nadpłaconego wpisu od skargi.

Uzasadnienie

Sygn. I SA/Rz 835/10

U Z A S A D N I E N I E

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2010r. nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego w R., po przeprowadzeniu postępowania kontrolnego w zakresie prawidłowości i rzetelności rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych za 2006r., określił R. Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w R. (dalej: Spółka/Skarżąca) zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r. w kwocie 186.561,00 zł.

Podejmując rozstrzygnięcie organ podatkowy I instancji zakwestionował wydatki Spółki w 2006 r. na łączną kwotę 2.525,03 zł dotyczące zakupu alkoholu stanowiącego prezent dla kontrahentów. W uzasadnieniu decyzji organ powołał się na art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) -dalej: ustawa p.d.p., w brzmieniu obowiązującym w 2006r. Zdefiniował także, na podstawie słownika języka polskiego (PWN, Wa-wa 1981), terminy reprezentacja oraz reklama, których użył ustawodawca w powołanych powyżej przepisach. Pierwszy według słownika oznacza okazałość, wytworność w sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Drugi to działanie celowe kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez rozpowszechnianie wiedzy o ich przeznaczeniu, mające zachęcić potencjalnych nabywców do ich zakupu. W decyzji organ I instancji zaznaczył, że nie każdy zakup upominków dla kontrahentów (a takimi według Spółki miały być zakupione alkohole) może stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy p.d.p., uznając, że do kosztów reprezentacji i reklamy można zaliczyć wyłącznie takie wydatki, które służą kształtowaniu wizerunku firmy i wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcając do ich nabywania albo są to przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki, przez co mogą przyczynić się do uzyskania lub zwiększenia przychodów firmy. Organ wykluczył jednak wręczanie jako upominku alkoholu, który jego zdaniem nie służy kształtowaniu dobrego wizerunku firmy, wspierając swoje stanowisko orzecznictwem sądowym i jednoznacznie przyjął, że ww. wydatki Spółki nie spełniają kryteriów reprezentacji ani reklamy, nie mają związku z uzyskanymi przychodami i tym samym nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Konsekwencją powyższego było także uznanie ksiąg podatkowych Spółki za 2006r. za wadliwe w części dotyczącej zakwestionowanych kosztów uzyskania przychodów i nie uznania w tej części za dowód tego, co wynika z zawartych w niej zapisów (art. 193 § 4 Ordynacji podatkowej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00