Wyrok WSA w Opolu z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. I SA/Op 575/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wójcik (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Kuczyńska Sędzia WSA Marta Wojciechowska Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Frydryk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 lutego 2011 r. sprawy ze skargi W. H. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 6 sierpnia 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2008 rok oddala skargę
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 5 lutego 2010 r. W. H. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2008 r. w kwocie 3.998,00 zł wskazując, że nadpłata jest następstwem ujęcia w pierwotnym zeznaniu PIT-36L wynagrodzenia otrzymanego od czerwca 2008 r. z dotacji rozwojowej w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, co skutkowało zawyżeniem podatku dochodowego o w/w kwotę.
Z dołączonej do tego wniosku korekty zeznania wynikało, że podatnik obniżył przychód z działalności gospodarczej, koszty uzyskania tego przychodu oraz dochód z kwoty 140.514,47 zł do kwoty 119.374,17 zł.
Opisując okoliczności faktyczne prowadzące do powstania nadpłaty podatnik wyjaśnił, że w ramach dwóch umów o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej jako: PO KL) zawartych w 2008 r. przez inny podmiot, tj. "P". P.C. opisany w tych umowach jako "beneficjent" z instytucjami pośredniczącymi (odpowiednio z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy w W. - (DWUP) i Wojewódzkim Urzędem Pracy w O. -(WUP) realizował jako partner tych projektów objęte tymi umowami działania. Umowy o partnerstwie między liderem projektu a partnerem, czyli podatnikiem, zawarte odpowiednio w dniach 25 marca 2008 r. i 25 września 2008 r. przewidywały współrealizację projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenie za realizację projektów, mające charakter dotacji rozwojowej, przekazywane jest bezpośrednio liderowi projektu, a za jego pośrednictwem także partnerom. Ze względu na to, że zarówno lider (beneficjent) jak i partner realizują bezpośrednio w/w projekty, dotyczą ich te same zasady rozliczeń. Zatem wynagrodzenie otrzymane przez partnera (za pośrednictwem lidera) również ma charakter dotacji rozwojowej i jako takie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) - dalej jako: [u.p.d.o.f.]. Finansowanie realizowanych projektów w ramach programów operacyjnych odbywa się bowiem ze środków publicznych, pochodzących m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, co wynika zarówno z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84 poz. 712 ze zm.) - dalej jako: [u.z.p.p.r.] jak i z ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) - dalej jako: [u.f.p.].