Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wr 717/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędziowie Sędzia WSA Maciej Guziński Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk (sprawozdawca) Protokolant Ewa Bogulak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi S. K. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zarządzeniem zastępczym, o którym mowa w sentencji niniejszego wyroku - wydanym na podstawie art. 98a ust. 2 (w związku z art. 24f ust. 1) ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 190 ust. 1 pkt 2a ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw - Wojewoda D. stwierdził wygaśnięcie mandatu S. K., radnego Rady Miejskiej w M.

Organ nadzoru przyjął za podstawę faktyczną wydanego zarządzenia przede wszystkim to, że Radny dzierżawił od Gminy Miejskiej M. - od wielu lat, także w czasie kadencji 2006-2010 - grunty o łącznej powierzchni [...] ha, które były wykorzystywane (wespół z gruntami własnymi zainteresowanego) do prowadzenia posiadanego gospodarstwa rolnego. Dopiero w dniu [...] r., do umów dzierżawy wprowadzono aneksy, na podstawie których dokonano zmiany po stronie dzierżawcy (zamiast Radnego wpisano jego żonę prowadzącą gospodarstwo agroturystyczne).

Wojewoda uznał, że został w ten sposób naruszony zakaz prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej na własny rachunek (lub wspólnie z innymi osobami) z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat - zakaz proklamowany w art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W ocenie organu, prowadzenie gospodarstwa rolnego jest prowadzeniem działalności gospodarczej, bowiem jako działalność wytwórcza w rolnictwie jest ona prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły; ma także charakter zarobkowy. W uzasadnieniu zarządzenia zastępczego zwrócono także uwagę na cele antykorupcyjnych ograniczeń prowadzenia działalności gospodarczej przez radnych, w świetle uchwały Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 kwietnia 1994 r. (W 2/94, OTK 1994, Nr 1, poz. 21 i wyroku TK z dnia 23 czerwca 1999 r. (K 30/98, OTK ZU 1999, Nr 5, poz. 103). W wyroku tym również Trybunał zaliczył działalność wytwórczą w rolnictwie do działalności gospodarczej. Podobnej kwalifikacji dokonano w orzecznictwie sądowoadministracyjnym (organ nadzoru powołał się w tym zakresie na następujące judykaty Naczelnego Sądu Administracyjnego: uchwałę z dnia 2 kwietnia 2007 r., II OPS 1/07, ONSAiWSA 2007, Nr 3, poz. 62; wyrok z dnia 29 sierpnia 2007 r., II OSK 1618/06); wyrok z dnia 17 października 2008 r., II OSK 1004/08; wyrok z dnia 6 maja 2009 r., II OSK 46/2009; a także wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 września 2008 r., III SA/Gd 293/2008).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00