Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 czerwca 2009 r., sygn. I SA/Gl 145/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Randak (spr.), Sędzia NSA Ewa Madej, Sędzia WSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Izabela Maj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2009 r. sprawy ze skargi A S.A. w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości - interpretacja 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł ( słownie: [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania; 3. orzeka, że decyzja nie podlega wykonaniu w całości do czasu uprawomocnienia się wyroku.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 4 sierpnia 2005 r. A S.A. z siedzibą w J.- w dalszej części uzasadnienia określana zamiennie "Spółka" - zwróciła się do Prezydenta Miasta M. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. Nr 9, poz. 84 z 2002 r. z późn. zm. ) - w dalszej części uzasadnienia określanej zamiennie skrótem "upol" .

We wniosku Spółka sformułowała pytanie, czy zgodnie z wymienionym przepisem budowle kolejowe oraz zajęte pod nie grunty, objęte podatkiem od nieruchomości, od których podatnikiem jest A, a które zarządzane są przez podmiot uprawniony do zarządzania infrastrukturą kolejową B Spółka z o.o., zwolnione są od podatku od nieruchomości.

W dalszej kolejności Spółka przedstawiła stan faktyczny stwierdzając, że posiada ona i zarządza budowlami kolejowymi, stanowiącymi całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami służącymi do ruchu pojazdów kolejowych, organizacji i sterowania ruchem, umożliwiającymi przewóz rzeczy i wykorzystywanymi wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego. Podkreślono, że dostęp do infrastruktury kolejowej Spółki ma charakter otwarty i każdy z licencjonowanych przewoźników kolejowych może na jednakowych i równych dla wszystkich zasadach, określonych w regulaminie udostępniania tras, realizować na tych liniach przewozy kolejowe. Zaakcentowano, że w rozpatrywanym przypadku spełnione zostały warunki charakteryzujące publiczny transport kolejowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00