Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 kwietnia 2009 r., sygn. III SA/Łd 27/09
Dnia 16 kwietnia 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi -Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Nowacki Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędzia NSA Janusz Furmanek Protokolant asystent sędziego Anna Łuczyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2009 roku sprawy ze skargi T. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. orzekł o zwolnieniu ze służby funkcjonariusza celnego - T. J. w związku z upływem 12 miesięcznego okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych oraz nie ustąpieniem przyczyny będącej podstawą zawieszenia (art. 26 pkt 13 ustawy o Służbie Celnej). W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż T. J. od dnia 28 lutego 2007 roku jest zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych w związku z prowadzonym wobec niego postępowaniem karnym. Podniesiono, iż długotrwałe zawieszenie funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków dezorganizuje realizację ustawowych zadań Służby Celnej, zaś brak możliwości zatrudnienia nowej osoby ze względu na zablokowany etat, dodatkowo obciąża pozostałych pracowników i funkcjonariuszy. W związku z powyższym, Dyrektor Izby Celnej w Ł. uznał, iż zwolnienie T. J. jest uzasadnione.
Pismem z dnia 10 października 2008 roku T. J. wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy powołując się na fakultatywny charakter art. 26 ustawy o Służbie Celnej, stanowiącego materialnoprawną podstawę zwolnienia. W uzasadnieniu wniosku funkcjonariusz wskazał na złą wolę pracodawcy przejawiającą się między innymi brakiem zgody na dodatkową pracę zarobkową w okresie zawieszenia w czynnościach służbowych.
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Dyrektor Izby Celnej w Ł. decyzją z dnia [...] nr [...], działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.), art. 26 pkt 13 oraz art. 81 ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 156 z 2004 roku poz. 1641 ze zm.), utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ, powołując się na treść art. 26 pkt 13 ustawy o Służbie Celnej wskazał, iż w przedmiotowej sprawie przesłanki uzasadniające zwolnienie funkcjonariusza na podstawie cyt. przepisu zostały niewątpliwie spełnione, gdyż z dokumentów sprawy wynika, iż T. J. w związku z wszczęciem przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego, decyzją Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] oraz, z dnia [...] nr [...], został zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na łączny okres 12 miesięcy, tj. od dnia 28 lutego 2007 roku do dnia 27 lutego 2008 roku. Po zakończeniu terminu zawieszenia administracyjnego funkcjonariusz pozostaje nadal zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych w związku z postanowieniem Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Ł. z dnia [...] roku (sygn. akt [...]), który zastosował wobec podejrzanego środek, zapobiegawczy w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych. Organ podniósł, iż środek ten zastosowany bezterminowo - nie został do chwili orzekania przez organ II instancji uchylony. Reasumując Dyrektor Izby Celnej wskazał, iż T. J. od dnia 28 lutego 2007 r. do dnia orzekania w sprawie pozostaje zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych, a zawieszenie to ma charakter ciągły i związane jest z prowadzonym przeciwko stronie postępowaniem karnym. Bezspornym jest również w ocenie organu, iż w chwili orzekania przesłanka będąca podstawą zawieszenia nie ustąpiła. Ponadto, w dniu 29 maja 2008 roku, do Izby Celnej w Ł. wpłynęła informacja z Prokuratury Okręgowej w Ł., iż do końca 2008 roku wobec T. J. zostanie skierowany do sądu akt oskarżenia.