Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Łd 26/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Czesława Nowak - Kolczyńska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rymaszewska, Sędzia WSA Joanna Sekunda - Lenczewska, Protokolant aplikant radcowski Aleksandra Kasiuwara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2009 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę. LS
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Wójt Gminy W. na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), art. 3 pkt 23 lit. c, art. 5 ust. 2, art. 5 ust. 4, art. 5 ust. 8a, art. 17, art. 20 ust. 3, art. 26 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992 ze zm.) oraz art. 4 pkt. 2, art. 6 ust. 2a, art. 16 ust. 6b, art. 18 ust. 5a, art. 22 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) odmówił A. W. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad niepełnosprawnym dzieckiem M. W. oraz składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad dzieckiem, z uwagi na przekroczenie kryterium dochodowego warunkującego przyznanie świadczenia.
Wskazując na motywy rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, iż wnioskowane świadczenie przyznawane jest jeżeli dochód rodziny uzyskany w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy nie przekroczył na jedną osobę w rodzinie kwoty 583 zł. W związku z niepełnosprawnością syna, który wymaga stałej opieki, wnioskodawczyni nie podejmuje aktywności zawodowej, nie potwierdza gotowości do podjęcia pracy w urzędzie pracy, niemniej jednak jak wynika z akt sprawy dochód rodziny przekroczył kryterium dochodowe. Dochód na osobę w rodzinie wyniósł bowiem 875,74 zł, jak wyliczono dochód strony i męża łącznie wyniósł 9 044, 83 zł, zaś dochód z gospodarstwa rolnego ustalono na kwotę 23 604,15 zł. Organ wyjaśnił, iż zasadne było doliczenie dochodu z gospodarstwa rolnego gdyż dochodu tego nie wlicza się jedynie w sytuacji gdy gospodarstwo zostało wydzierżawione stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, przy spełnieniu wszystkich warunków. Umowa dzierżawy gospodarstwa strony nie spełnia tych przesłanek ponieważ nie została zawarta w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej związanej z nabyciem uprawnień emerytalno-rentowych. Reasumując organ podkreślił, iż przyznanie wnioskowanego świadczenia jest uzależnione od ustalonego przepisami kryterium dochodowego, wobec przekroczenia tegoż kryterium organ obowiązany jest odmówić przyznania pomocy.