Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 stycznia 2009 r., sygn. III SA/Wr 490/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała Sędziowie Sędzia NSA Józef Kremis (sprawozdawca) Sędzia WSA Jerzy Strzebińczyk Protokolant Monika Tarasiewicz po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 6 stycznia 2009 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia na rok [...] opłat za świadczenia Przedszkola Publicznego w N. prowadzonego przez Gminę N. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

W skardze, której przedmiotem jest uchwała Rady Miejskiej w N. Nr [...] z dnia [...] w sprawie ustalenia na rok [...] opłat za świadczenia Przedszkola Publicznego w N. prowadzonego przez Gminę N., Wojewoda [...] wniósł o stwierdzenie nieważności tego aktu w całości z powodu istotnego naruszenia art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1, art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449, zwanej dalej w skrócie "u.o.a.n.") oraz art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., zwanej dalej w skrócie "u.s.o.").

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru stwierdził, że uchwała określająca wysokość opłat za świadczenia przedszkola jest aktem prawnym zawierającym przepisy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. O pierwszej cesze kwestionowanego aktu przesądza fakt, że na jej postanowienia może powołać się każda osoba korzystająca ze świadczeń gminnego przedszkola, ponadto nakłada on na społeczność lokalną obowiązek określonego zachowania się, tj. ponoszenia opłat za usługi świadczone przez przedszkole. Abstrakcyjność tego aktu przejawia się natomiast w wielokrotności stosowania jego przepisów. Zaskarżona uchwała jest - zdaniem Wojewody [...] - aktem normatywnym, mającym charakter prawa miejscowego, co wymaga jego ogłoszenia stosownie do postanowień art. 88 ust. 1 Konstytucji RP, art. 41 ust. 1 w związku z art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 13 pkt 2 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00