Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 grudnia 2008 r., sygn. I SA/Wa 1339/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rudnicka Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Lenart (spr.) Asesor WSA Agnieszka Miernik Protokolant Ewa Nieora po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia [...] lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Minister Infrastruktury decyzją z dnia [...] lipca 2008 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2008 r. [...] udzielającą Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości niezbędnej do zrealizowania celu publicznego jakim jest budowa [...] miasta L. w ciągu drogi [...] nr [...][...], położonej w gminie K., obręb [...], oznaczonej nr [...] o pow. [...] ha, stanowiącej własność R. i B. małżonków S. oraz nadającą tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia organ wskazał co następuje.
Decyzją z dnia [...] września 2005 roku, nr [...] Wojewoda [...] ustalił lokalizację [...] miasta L. w ciągu drogi krajowej nr [...][...].
Działka nr [...] o powierzchni [...] ha położona w gminie K. obręb [...], stanowiąca współwłasność R. i B. małżonków S., została objęta powyższą decyzją lokalizacyjną, a jej stan prawny jest uregulowany w prowadzonej przez Sąd Rejonowy w L. księdze wieczystej Nr [...].
Wnioskiem z dnia 27 lutego 2007 r. uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2007r., Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w K. działający z upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił o udzielenie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie wyżej opisanej nieruchomości oraz nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu wniosku wskazał, że budowa [...] miasta L. należy do najczęściej zgłaszanych postulatów lokalnych władz i społeczności do administracji drogowej, ponieważ przenikanie ruchu tranzytowego (w tym szczególnie samochodów ciężarowych) przez gęstą zabudowę, jest nadzwyczaj uciążliwe dla mieszkańców. Powoduje to również duże zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Wykonanie obwodnicy miasta znacznie zwiększy stopień realizacji oczekiwań społecznych w tym zakresie. Ponadto przeniesienie ruchu tranzytowego poza centrum miasta na obwodnicę spowoduje poprawę warunków bezpieczeństwa mieszkańców L., zmniejszy zanieczyszczenie powietrza oraz usprawni ruch lokalny. Wskazał również, że dla ww. zadania została opracowana dokumentacja projektowa i przetargowa oraz, że został złożony wniosek do Wojewody [...] o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach udzielenia zgody na realizację inwestycji. Po uzyskaniu ww. decyzji będzie możliwe wystąpienie z wnioskiem o zatwierdzenie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę, gdzie podstawą jego uzyskania jest posiadanie przez inwestora pełnej dyspozycji terenem. Realizacja przedmiotowej inwestycji została ujęta w planie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rok 2008.