Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 września 2008 r., sygn. I SAB/Wa 76/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rudnicka Sędziowie Sędzia WSA Joanna Skiba Asesor WSA Przemysław Żmich (spr.) Protokolant Monika Chorzewska-Korczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2008 r. sprawy ze skargi J. P. na bezczynność Prezydenta Miasta W. w przedmiocie rozpoznania wniosku o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zobowiązuje Prezydenta Miasta W. do rozpoznania wniosku J. P. z dnia 29 listopada 2007 r. o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości położonej w W. przy ul. [...], w terminie dwóch miesięcy od daty zwrotu akt administracyjnych wraz z prawomocnym wyrokiem.

 

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2008 r. J.P. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Prezydenta W. odnoszącą się do postępowania administracyjnego będącego w toku od 28 kwietnia 2004 r. W uzasadnieniu podniosła, że Prezydent W. stwierdził, że postępowanie w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu nieruchomości przy ul. [...] w prawo własności zostało wszczęte w dniu 28 kwietnia 2004 r. i zostało zarejestrowane pod nr [...]. Skarżąca podała, że wobec rażącej bezczynności organu w dniu 14 lutego 2008 r. wniosła zażalenie w trybie art. 37 kpa, a organ drugiej instancji zobowiązał organ do dostarczenia w terminie do 10 marca 2008 r. akt sprawy i ustosunkowania się do pisma skarżącej. Skarżąca wskazała, że wnosiła o wyznaczenie dodatkowego terminu załatwienia sprawy i ustalenie osób winnych. W jej ocenie warunki formalne związane z wniesieniem skargi na bezczynność Prezydenta W. zostały spełnione. Wobec nie wykonania przez organ drugiej instancji ustawowego obowiązku podtrzymała wnioski o: wyznaczenie dodatkowego terminu załatwienia sprawy i ustalenie osób winnych, a ponadto wniosła o zarządzenie wyjaśnienia przyczyn niezałatwienia sprawy w terminie, a z uwagi na nagminność i lekceważenie przepisów dotyczących terminów załatwienia 2197 spraw zobowiązanie do podjęcia środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Skarżąca zauważyła, że Prezydent W. lekceważy przepisy o terminach, nie potrafi prawidłowo zorganizować pracy, za godziwą pensję i dopuszcza się zaległości w terminowym rozpatrzeniu aż 2197 spraw. Z pisma organu wynika, że organ nie podjął żadnych czynności w ustawowo określonym terminie (art. 35 § 1 kpa), do których był zobowiązany, czyli nie prowadził żadnego postępowania, a nawet gdyby prowadził, postępowanie w sprawie, to nie zakończył go w terminie wydaniem stosownej decyzji. Jej zdaniem nie można uznać za uzasadnionej przeszkody w załatwieniu sprawy w terminie argumentacji organu dotyczącej dużej ilości spraw wpływających do organu. Powstanie bezczynności nie zależy bowiem od zrealizowania, czy też niezrealizowania obowiązków sygnalizacyjnych, jakie ciążą na organie prowadzącym postępowanie, zgodnie z art. 36 kpa, ani też jakichkolwiek innych obowiązków procesowych ciążących na organie administracyjnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00