Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 3 września 2008 r., sygn. II SA/Go 480/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędziowie Sędzia WSA Ireneusz Fornalik Asesor WSA Michał Ruszyński (spr.) Protokolant asystent sędziego Agnieszka Lasecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2008r. sprawy ze skargi Rady Powiatu K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zamiaru likwidacji trzyletniego Technikum Uzupełniającego - Technikum Handlowego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w K. I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, II. stwierdza, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Wojewody Lubuskiego na rzecz Rady Powiatu K. kwotę 540 zł (pięćset czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego, w tym 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem kosztów zastępstwa procesowego.
UZASADNIENIE
Rozstrzygnięciem nadzorczym [...] Wojewoda Lubuski na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1592 ze zm.), stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Rady Powiatu K., podjętej na sesji w dniu 27 lutego 2008r. w sprawie zamiaru likwidacji trzyletniego Technikum Uzupełniającego-Technikum Handlowego po zasadniczej szkole zawodowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w K.. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda Lubuski wskazał, że po dokonaniu analizy prawnej stwierdził, iż przedmiotowy akt istotnie narusza prawo, tj. art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, póz. 854 ze zm. - zwanej dalej u.z.z). Organ nadzoru podkreślił, że zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 u.z.z, organizacja związkowa reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. Do takich zadań należą sprawy interesów zawodowych, płacowych i socjalnych pracowników. Z kolei w myśl ust. 2 art. 19 u.z.z organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Termin ten może zostać skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Skrócenie terminu wymaga szczególnego uzasadnienia. Bieg terminu na przedstawienie opinii liczy się od dnia następującego po dniu doręczenia założeń albo projektu wraz z pismem określającym termin przedstawiania opinii. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. W ocenie organu nadzoru projekt uchwały o zamiarze likwidacji trzyletniego Technikum Uzupełniającego-Technikum Handlowego, podejmowany na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, póz. 2572 ze zm. - zwanej dalej u.s.o), powinien być opiniowany przez reprezentatywną organizację związkową. Skoro zatem uchwała z dnia 27 lutego 2008r. nie została przedstawiona związkom zawodowym do zaopiniowania, działanie takie - w ocenie organu nadzoru - istotnie narusza art. 19 ust. 1 i 2 u.z.z. Wojewoda Lubuski wskazał ponadto, że proces likwidacji placówki oświatowej jest całością, na która składają się uchwały o zamiarze likwidacji oraz o likwidacji. Oba te etapy wymagają zaopiniowania przez związki zawodowe. W ocenie organu uchwała intencyjna mieści się w pojęciu o którym mowa w art. 19 ust. 2 u.z.z, stąd też projekt powinien być konsultowany ze związkami zawodowymi. U.z.z wskazuje też generalnie przedmiot konsultacji. Szczegółowo określają go natomiast związkowe statuty mówiące m.in. o obronie praw pracowniczych. Wojewoda podkreślił, iż analogiczne stanowisko przedstawił Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku Sygn. akt l OSK 1282/07.