Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. IV SA/Po 539/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ewa Kręcichwost - Durchowska Sędziowie NSA Ewa Makosz-Frymus (spr.) NSA Paweł Miładowski Protokolant st.sekr. sąd. Justyna Frankowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 18 lutego 2009 r. sprawy ze skargi Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego na uchwałę Rady Gminy J. z dnia (...) nr (...) w przedmiocie likwidacji przedszkola, o d d a l a s k a r g ę /-/ E.Kręcichwost-Durchowska /-/ E.Makosz-Frymus /-/ P.Miładowski
Uzasadnienie
W dniu (...) Rada Gminy J. (dalej - Rada) podjęła uchwałę nr (...) w sprawie likwidacji Publicznego Przedszkola w J., którego likwidację przewidziano na (...) (dalej - uchwała).
Pismem z dnia (...) Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego (dalej - Zarząd ZNP), na podstawie art.101 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz.1591 ze zm.), wezwał Radę do usunięcia naruszenia prawa przez uchylenie uchwały ze względu na niewypełnienie procedury określonej w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004.256.2572 ze zm., dalej - ustawa o systemie oświaty) w sposób gwarantujący zapewnienie nauki w innej placówce publicznej tego samego typu.
Wobec braku reakcji na powyższe wezwanie ze strony Rady Gminy J. Zarząd ZNP, na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz.1591 ze zm. oraz art. 50 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt 5 i art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 nr 153 poz. 1270 ze zm.), złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę z dnia (...) wnosząc o stwierdzenie jej nieważności.
W obszernym uzasadnieniu skargi wskazano, że sprawa likwidacji Publicznego Przedszkola w J. była przedmiotem postępowania nadzorczego Wojewody w związku z podjęciem przez Radę Gminy J. uchwały z (...) Nr (...) i powstałym wówczas zarzutem naruszenia przez organ samorządu terytorialnego treści art. 19 ust.2 ustawy o związkach zawodowych. Uchwała ta z tego względu została wyeliminowana z obrotu prawnego jako wadliwa. Następnie Rada Gminy J. podjęła uchwałę z dnia (...) Nr (...), która z dniem (...) likwiduje Publiczne Przedszkole w J.. Powołując się na orzecznictwo sądowe podniesiono, że w sytuacji podjęcia po raz drugi uchwały o likwidacji, wobec uchylenia poprzedniej uchwały przez sąd, organ prowadzący obowiązany jest spełnić wszystkie przesłanki z art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Na podstawie tego przepisu placówka publiczna może być zlikwidowana przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej placówce publicznej tego samego typu. Organ