Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 września 2008 r., sygn. IV SA/Gl 544/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędziowie Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant sekr. sąd. Arkadiusz Kmiotek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2008 r. sprawy ze skargi Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane.

 

UZASADNIENIE

Wojewoda Ś. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. Nr [...] wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy M. Nr [...] r. z dnia [...]r. w sprawie powołania punktów przedszkolnych w szkołach podstawowych w miejscowościach, w których nie funkcjonują przedszkola, jako niezgodnej z art. 14a ust. 1a, art. 14a ust. 5 i art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu działania ( Dz. U. Nr 7, poz. 38 ). W motywach rozstrzygnięcia organ nadzoru zaznaczył, że obowiązujące unormowania prawne dają podstawę do podjęcia tego typu uchwały. Jednocześnie zaznaczono, że uprawnionym do podjęcia decyzji o potrzebie prowadzenia innych publicznych form wychowania przedszkolnego oraz wyboru stosownej formy tego wychowania, a także do zakładania takich zespołów lub punktów przedszkolnych jest rada gminy, gdyż o tym stanowi treść art. 14 a ust. 1a i art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Tymczasem z postanowień § 1 uchwały wynika, że Rada Gminy M. nie zakłada punktu przedszkolnego, a jedynie informuje, że "w szkołach podstawowych w miejscowościach, w których nie funkcjonują przedszkola oraz w Szkole Podstawowej nr [...] w K. mogą być powołane punkty przedszkolne lub zespoły przedszkolne. Ponadto w § 3 ust. 2 uchwały zawarto postanowienie, że uruchomienie punktu następuje na wniosek Dyrektora Szkoły zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców. Wskazane unormowanie stanowi bezprawne przekazanie przez Radę Gminy M. swoich uprawnień dyrektorom szkół, czyniąc z nich inicjatorów zadań, które są zadaniami własnymi gminy. Nadto wskazano, że publiczne przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego są podmiotami odrębnymi od szkół. Zatem dyrektorzy szkół, jak również rada pedagogiczna i rada rodziców nie mogą decydować o potrzebie uruchomienia punktu przedszkolnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00