Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. IV SA/Po 121/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stankowski (spr.) Sędziowie WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska As. sąd. Izabela Kucznerowicz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 12 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie ustanowienia herbu i flagi oddala skargę /-/I.Kucznerowicz /-/J.Stankowski /-/E.Kręcichwost-Durchowska WSA/wyr.1-sentencja wyroku
Uzasadnienie
IV SA/Po 121/08
UZASADNIENIE
Uchwałą z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] Rada Powiatu M., na podstawie art. 12 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. z 1978 r. Nr 31, poz. 130 ze zm.), ustanowiła herb i flagę Powiatu M.. Symbole zostały opisane w uchwale, a ich wzory określono w załącznikach graficznych.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 stycznia 2008 r. nr [...], na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Wojewoda W. stwierdził nieważność powyższej uchwały ze względu na istotne naruszenie prawa. W uzasadnieniu przyznał, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawach herbu i flagi powiatu (art. 12 ust. 10 ustawy o samorządzie powiatowym), a kompetencje takie przewiduje art. 3 ust. 1 ustawy o odznakach i mundurach, w myśl którego jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać w drodze uchwały organu stanowiącego własne herby, flagi, emblematy oraz insygnia i inne symbole. Jednocześnie organ nadzoru zaznaczył, iż wzory symboli powinny być ustanawiane w zgodzie z zasadami heraldyki, weksylologii oraz miejscową tradycją historyczną i wymagają opinii ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 3 ust. 2 i 3 ustawy), której w sprawie nie wydano. Wojewoda nie podzielił argumentacji Rady, iż niewydanie opinii w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku należy rozumieć jako wydanie opinii pozytywnej. Podał, że Rada obowiązana jest przy ustanawianiu symboli przestrzegać ustawowych reguł, których określenie wymaga wiedzy profesjonalnej (formułuje je Komisja Heraldyczna), a opinia służy radzie powiatu jako materiał niezbędny do podjęcia właściwej uchwały. Wojewoda uznał również, że konieczność zasięgnięcia opinii ministra nie może być postrzegana jako ograniczenie samodzielności jednostki samorządu terytorialnego.