Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. IV SA/Po 121/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stankowski (spr.) Sędziowie WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska As. sąd. Izabela Kucznerowicz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 12 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie ustanowienia herbu i flagi oddala skargę /-/I.Kucznerowicz /-/J.Stankowski /-/E.Kręcichwost-Durchowska WSA/wyr.1-sentencja wyroku

Uzasadnienie

IV SA/Po 121/08

UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] Rada Powiatu M., na podstawie art. 12 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. z 1978 r. Nr 31, poz. 130 ze zm.), ustanowiła herb i flagę Powiatu M.. Symbole zostały opisane w uchwale, a ich wzory określono w załącznikach graficznych.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 stycznia 2008 r. nr [...], na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Wojewoda W. stwierdził nieważność powyższej uchwały ze względu na istotne naruszenie prawa. W uzasadnieniu przyznał, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawach herbu i flagi powiatu (art. 12 ust. 10 ustawy o samorządzie powiatowym), a kompetencje takie przewiduje art. 3 ust. 1 ustawy o odznakach i mundurach, w myśl którego jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać w drodze uchwały organu stanowiącego własne herby, flagi, emblematy oraz insygnia i inne symbole. Jednocześnie organ nadzoru zaznaczył, iż wzory symboli powinny być ustanawiane w zgodzie z zasadami heraldyki, weksylologii oraz miejscową tradycją historyczną i wymagają opinii ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 3 ust. 2 i 3 ustawy), której w sprawie nie wydano. Wojewoda nie podzielił argumentacji Rady, iż niewydanie opinii w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku należy rozumieć jako wydanie opinii pozytywnej. Podał, że Rada obowiązana jest przy ustanawianiu symboli przestrzegać ustawowych reguł, których określenie wymaga wiedzy profesjonalnej (formułuje je Komisja Heraldyczna), a opinia służy radzie powiatu jako materiał niezbędny do podjęcia właściwej uchwały. Wojewoda uznał również, że konieczność zasięgnięcia opinii ministra nie może być postrzegana jako ograniczenie samodzielności jednostki samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00