Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 listopada 2007 r., sygn. I SA/Wr 1022/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryka Łysikowska, Sędziowie Sędzia NSA Lidia Błystak, Sędzia WSA Marek Olejnik (spr.), Protokolant Michał Kazek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 28 listopada 2007 r. przy udziale --- sprawy ze skargi Syndyka Masy Upadłości A S. A. w Z. w upadłości na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Uzasadnienie:

Wnioskiem z dnia [...] Syndyk Masy Upadłości A S.A. w Z., zwrócił się do Burmistrza Gminy i Miasta P. z prośbą o umorzenie zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości za okres od czerwca 2002 r. do 31 grudnia 2003 r. W uzasadnieniu wniosku strona wskazała, że w dniu [...] ogłoszono upadłość Spółki. Przyczyną tej decyzji było załamanie finansowe A S. A. polegające na trwałej niewypłacalności, a w konsekwencji braku możliwości zaspokojenia wierzycieli. Wnioskodawca wskazał, że od miesiąca [...] Spółka zaniechała produkcji ze względu na brak środków na zakup materiałów, w związku z czym nastąpiła redukcja zatrudnienia. Do negatywnej sytuacji finansowej Spółki przyczynił się, jak wynika z wniosku, m.in. import taniego obuwia, głównie z Chin oraz przemiany polityczno-gospodarcze. Podatnik wskazał, że obecnie ma problemy z zaspokojeniem bieżących zobowiązań oraz wysokich kosztów postępowania upadłościowego, gdyż zobowiązany jest do ponoszenia dużych wydatków związanych z utrzymaniem całego majątku, a mianowicie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług komunalnych, ubezpieczenia, ochrony, obsługi prawnej i finansowo księgowej.

Decyzją z dnia [...] nr [...] Burmistrz Gminy i Miasta P. odmówił umorzenia zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości za wskazany we wniosku okres. W uzasadnieniu organ I instancji, powołując się na brzmienie art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) dalej Op, podkreślił uznaniowy charakter wnioskowanej ulgi i wskazał, że do jej zastosowania konieczne jest wystąpienie przesłanek "ważnego interesu podatnika" lub "interesu publicznego". Wskazał, że celem udzielenia ulgi wskazanej w powołanym powyżej przepisie jest udzielnie pomocy podmiotom gospodarczym znajdującym się w przejściowo trudnej sytuacji finansowej, by mogły one przezwyciężyć te trudności i w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą. Natomiast w sytuacji, gdy podmiot gospodarczy znajduje się w upadłości zmierzającej do sprzedaży majątku upadłego i zaspokojenia wierzycieli, przyznanie ulgi w postaci umorzenia zaległości podatkowej oznaczałoby rezygnację budżetu gminy z należnych świadczeń z nieuzasadnioną korzyścią dla innych wierzycieli, co nie leży w interesie społecznym. Organ dodał, że podatek od nieruchomości, jako podatek majątkowy, jest niezależny od tego, czy określona nieruchomość przynosi dochody, czy też stratę, opodatkowanie wynika bowiem z samego faktu posiadania nieruchomości. Zdaniem organu, sposób w jaki podatnik gospodaruje swoim majątkiem i przychodami, doprowadzając w efekcie do upadłości firmy, nie może stanowić podstawy do ulgowego traktowania zobowiązania podatkowego, gdyż działalność gospodarcza prowadzona jest na rachunek i ryzyko podmiotu gospodarczego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00