Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 lipca 2007 r., sygn. I SA/Rz 370/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Kazimierz Włoch Sędziowie NSA Bożena Wieczorska /spr./ WSA Małgorzata Niedobylska Protokolant sek. sąd. Teresa Tochowicz po rozpoznaniu w Wydziale I Finansowym w dniu 12 lipca 2007r. sprawy ze skargi W. W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - oddala skargę -
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia (...) stycznia 2007r. (...) wydaną po rozpatrzeniu odwołania W. W. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy własną decyzję z dnia (...) września 2005r. (nr ...) odmawiającą zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia (...) lipca 2005 r., (nr ...) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w którym uznał stanowisko przedstawione przez stronę za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wyjaśnił, iż W. W. w piśmie z dnia 25 maja 2005r. adresowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z opisu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca na podstawie postanowień sądów, wykonuje funkcję syndyka w postępowaniach upadłościowych toczących się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. nr 60, poz. 535 z późn.zm.), bądź Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24.10.1934 r. - Prawo upadłościowe. W ocenie strony wynagrodzenie syndyka otrzymywane za pełnienie funkcji w postępowaniu upadłościowym ma charakter procesowy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Stanowiska tego nie podzielił Naczelnik Urzędu Skarbowego , który postanowieniem z dnia (...) lipca 2005r. (nr ...) uznał je za nieprawidłowe. Organ ten stwierdził, że czynności syndyka wykonującego w postępowaniu upadłościowym powierzone funkcje, wypełniają dyspozycję art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg zasad ogólnych. Stanowisko to podtrzymane zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej, który w zaskarżonej decyzji zauważył, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1 pkt 3). Zatem fakt wykonywania pewnych czynności z nakazu władzy publicznej, do której należy zaliczyć również sąd, nie pozwala przyjąć, że świadczenie nie jest wykonywane samodzielnie. Wierzyciele oraz upadły są odbiorcami czynności syndyka, jako organu w postępowaniu upadłościowym, realizującego przepisy prawa (upadłościowego i naprawczego), który został wyznaczony przez sąd i działa pod nadzorem sędziego - komisarza. Świadczenie usług przez syndyka wobec tych podmiotów odbywa się z mocy przepisów prawa upadłościowego. Oznacza to, iż syndyk podejmując swoje czynności w postępowaniu upadłościowym, które mają charakter działalności usługodawczej wypełnia hipotezę art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT.