Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 listopada 2006 r., sygn. I SAB/Wr 1/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu W składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA - Jadwiga Danuta Mr-z (sprawozdawca) Sędzia NSA - Halina Betta Asesor WSA - Dagmara Dominik Protokolant: Edyta Luniak Po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 listopada 2006 r. sprawy ze skargi: M. Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych w M. na bezczynność Rady Powiatu M. w przedmiocie: niewykonania uchwały Nr XXIV/173/2005 z dnia 15 czerwca 2005 r. w sprawie rozpatrzenia wezwania Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób niepełnosprawnych do usunięcia naruszenia prawa oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr [...] z dnia 18 marca 2005 r. Rada Powiatu w M. uchwaliła budżet powiatu m. na rok 2005, w którym uwzględniono dotację podmiotową w kwocie 603.396 zł na rzecz niepublicznej jednostki systemu oświaty - Dziennego Ośrodka Dzieci i Osób Niepełnosprawnych w M., prowadzonego przez M. Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych.

Pismem z dnia 21 marca 2005 r. Starosta powiatu m. - działając w imieniu zarządu tej jednostki samorządu terytorialnego - powołując się na treść podjętej uchwały poinformował dotowany ośrodek o przyznanych mu środkach pieniężnych.

W odpowiedzi - M. Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych (zwane dalej: Stowarzyszeniem), pismem z dnia 11 kwietnia 2005 r. skierowanym do Rady Powiatu, wezwało do usunięcia naruszenia prawa tj. do zmiany treści uchwały z dnia 18 marca 2005 r. W uzasadnieniu swojego stanowiska Stowarzyszenie zarzuciło naruszenie przez Radę dyspozycji art. 90 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 Nr 67, poz. 329 ze zm.), a także przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Wyjaśniając podniesiony zarzut naruszenia prawa Stowarzyszenie wskazało, iż warunkiem otrzymania dotacji w 2005 r. było przedstawienie powiatowi - w terminie do 30 września 2004 r. - planowanej liczby uczniów, a także sporządzenie sprawozdania S-14 do GUS, będącego podstawą do obliczenia wysokości dotacji, co Ośrodek spełnił. Na tej podstawie powiat otrzymał od Ministerstwa Edukacji Narodowej informację o przyznanej subwencji oświatowej w wysokości 792.368,25 zł, która to kwota miała umożliwić realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjno - Wychowawczym dla 48 dzieci, korzystających z pomocy Ośrodka. Tymczasem, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu z dnia 18 marca 2005 r., jednostce dotowanej zostały przyznane z budżetu samorządowego środki finansowe w kwocie 603.396 zł, a zatem, w wielkości niższej od przysługującej, co w efekcie pozbawiło jedenaściorga niepełnosprawnych dzieci możliwości realizacji obowiązku szkolnego w Ośrodku. W kontekście tym Stowarzyszenie podniosło, iż przekazana - z budżetu jednostki samorządu terytorialnego - wysokość dotacji pozwala na realizację programu oświatowego jedynie w stosunku do 38 podopiecznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00