Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 listopada 2006 r., sygn. IV SA/Wa 1436/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Otylia Wierzbicka (spr.), Sędziowie sędzia WSA Alina Balicka, asesor WSA Tomasz Wykowski, Protokolant Katarzyna Tomiło, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 listopada 2006 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Rady miasta W. z dnia [...] kwietnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie rozpatrzenia zarzutu do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu tzw. P. 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej projektowanego ciągu pieszego wzdłuż L. oznaczonego na rysunku planu symbolem [...]; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala; 3. zasądza od Rady miasta W. na rzecz J. S. 540 (pięćset czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; 4. orzeka, że zaskarżona uchwała w części, w której Sąd stwierdził jej niewazność nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 14 października 2001r. zatytułowanym "protest" J. S. zakwestionowała zapisy projektu planu zagospodarowania przestrzennego terenu P., dotyczące projektowanego na cele publiczne, ciągu pieszego wzdłuż L., m.in. na części działki [...], poszerzenie ul. [...] kosztem tej działki oraz poszerzenie ul. [...] kosztem części działki nr ew. [...], które to działki są jej własnością.

Rada miasta W. powyższe pismo w zakresie wskazanym powyżej, zakwalifikowała jako zarzut i uchwałą z dnia [...] kwietnia 2006 r., Nr [...], zarzut ten w całości odrzuciła. W uzasadnieniu uchwały wskazano, że do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należą sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska, gminnych dróg, zieleni gminnej i ochrony pożarowej. Projektowany ciąg pieszy wzdłuż L., m.in. na części działek [...] i [...] oznaczony na rysunku planu symbolem [...], przebiega w 90% po gruntach ewidencjonowanych jako droga i stanowi zwyczajowy szlak spacerowy, lecz o zakłóconej drożności, wskutek czego, ruch pieszy i rowerowy przenosi się do wewnątrz rezerwatu, poza wyznaczone do tego szlaki. Połowę z sześciometrowej szerokości drogi zajmuje rów melioracyjny, biegnący na całej długości działki [...], będący głównym odbiornikiem wód opadowych z terenu P., dlatego wymaga stałej konserwacji i pełnego dostępu, dla uniknięcia podtopienia terenów mieszkaniowych i fragmentu rezerwatu. Wydzielenie ciągu pieszego jest również konieczne dla usytuowania w nim kablowej linii energetycznej, obecnie będącej linią napowietrzną, oraz stworzenie lepszego dostępu do rezerwatu w sytuacji zagrożenia pożarowego. Realizacja ciągu będzie wymagała wydzielenia z działki będącej własnością wnoszącej zarzut, tj. z działki nr ew. [...] pasa terenu o szerokości 3,5 metra i długości 22 metry, co zmniejszy jej powierzchnię do 980 m2, o fragment ogrodu, ale bez naruszenia istniejącej zabudowy. Projektowany ciąg, według planu, ma stanowić przestrzeń publiczną, co według Rady znajduje uzasadnienie w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, według którego, wydzielenie gruntów pod drogi publiczne, a także regulacja i utrzymanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych należy do celów publicznych. Dotychczasowa zabudowa P. przebiegała bez planu miejscowego, bez zachowania podstawowej struktury przestrzennej i wymogów dla struktury technicznej. Projekt planu daje możliwość uporządkowania zabudowy, komunikacji oraz uzyskania dostępu do mediów, co jest oczywistym wymogiem cywilizacyjnym i warunkiem przeznaczenia terenów w mieście pod zabudowę. Ulica [...] ma obecnie szerokość 8 m, a w projekcie planu została sklasyfikowana jako ulica dojazdowa. Docelowa szerokość w liniach rozgraniczających dla tej kategorii dróg powinna spełniać wymogi ustawy o drogach publicznych oraz Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowania i wynosić 10 m. Projektowana ulica na odcinku objętym zarzutem odpowiada powyższym wymogom, mając w liniach rozgraniczających 10 m, co zapewni rozmieszczenie w przekroju poprzecznym ulicy kompleksowego uzbrojenia inżynieryjnego. Uzyskanie niezbędnej szerokości wymaga zajęcia pasa terenu szerokości 1 m po obu stronach ulicy. Wymaga to wydzielenia z działki nr ew. [...], wnoszącej zarzut, pasa o szerokości 1 m i długości 33 m, co spowoduje zmniejszenie powierzchni działki do 1986 m2 bez naruszenia istniejącej zabudowy i zachowanie wymaganej odległości budynku od krawędzi jezdni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00