Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 marca 2006 r., sygn. III SA/Wr 324/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Anna Stec po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2006 r. na posiedzeniu niejawnym - w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej B. z dnia 27 sierpnia 2003 r., Nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały Rady Miejskiej B. nr [...] z dnia 9 października 2002 r. - w sprawie godzin otwarcia placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, usługowych oraz piekarni na terenie miasta B. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 27 sierpnia 2003r. Nr [...] Rada Miejska B. zmieniła uchwałę Rady Miejskiej B. z dnia 9 października 2002 r., Nr [...], dotyczącą godzin otwarcia placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, usługowych oraz piekarni na terenie miasta B. - w ten sposób, że nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 1, zawierającemu "wykaz placówek handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych w B., które mogą być czynne przez całą dobę". W wyniku dokonanej zmiany załącznik nr 1 nadal zawierał wykaz indywidualnie oznaczonych podmiotów, inaczej jednak określono nazwy tych podmiotów i zmniejszono ich liczbę z 15 do 14.

Powyższą uchwałę zaskarżył w trybie nadzorczym Wojewoda D., domagając się stwierdzenia jej nieważności. W toku badania legalności tej uchwały stwierdził, iż została ona podjęta z istotnym naruszeniem art. XII ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz. U. z 1974 r., Nr 24, poz. 124 ze zm.) oraz art. 2, 7, 22 i 32 ust. 1 Konstytucji RP. Organ nadzoru podniósł, że normy zawarte w aktach wydawanych w wyniku realizacji kompetencji określonej w art. XII cytowanej ustawy powinny odnosić się do wszystkich podmiotów prowadzących działalność handlową, gastronomiczną oraz usługową na terenie danej gminy, a tym samym powinny skutkować wprowadzeniem określonych obowiązków (ograniczeń) w prowadzeniu tejże działalności. Uchwała rady gminy w sprawie godzin otwarcia placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych oraz zakładów usługowych nie może być skierowana do indywidualnie oznaczonych podmiotów prowadzących wymienione rodzaje działalności gospodarczej. Ponadto Wojewoda D. podkreślił, iż istotne znaczenie ma także kwestia realizacji zasad swobody działalności gospodarczej i równości podmiotów prowadzących tą działalność, które to zasady wynikają z przepisów Konstytucji RP. Wskazał, że co prawda zasady te mogą doznawać ograniczeń ze względu na ważny interes społeczny, ale ograniczenia te mogą wynikać tylko z powszechnie obowiązujących przepisów rangi ustawowej. Natomiast organy władzy publicznej mogą podejmować działania i czynności w zakresie stosunków gospodarczych tylko i wyłącznie na podstawie, w ramach i formach przewidzianych przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Działania te powinny uwzględniać konstytucyjne zasady legalności (działania zgodnego z prawem), swobody działalności gospodarczej, równości wobec prawa oraz sprawiedliwości społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00