Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 maja 2005 r., sygn. II SA/Wr 2359/03

 

4 II SA/Wr 2359/03 Wyrok W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej Dnia 5 maja 2005 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w następującym składzie: Przewodniczący: S. NSA Bogumiła Skrzypczak (sprawozdawca) Sędziowie: S. WSA Lidia Serwiniowska Asesor WSA Maria Tkacz - Rutkowska Protokolant: Krzysztof Caliński po rozpoznaniu w dniu 5 maja 2005 roku sprawy ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 13 czerwca 2002 roku Nr LX/369/2002 w przedmiocie zasobu mieszkaniowego oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu Gminy Miejskiej Kłodzko; - stwierdza n i e w a ż n o ś ć § 12 pkt. 1 uchwały Rady Miejskiej Kłodzka z dnia 13 czerwca 2002 r. (Nr LX/369/2002) w sprawie zasobu mieszkaniowego oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu Gminy Miejskiej Kłodzko.

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na § 12 pkt. 1 uchwały Nr LX/369/2002 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 13 czerwca 2002r. w sprawie zasobu mieszkaniowego oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kłodzko, któremu zarzucił naruszenie art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz.U. Nr 71, poz, 733 ze zm.) oraz naruszenie art. 2 i art.32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskie. Rzecznik wnosił o stwierdzenie nieważności tego przepisu uchwały.

W uzasadnieniu skargi wskazał, że stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733 ze zm.) tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Z ust. 2 wynika natomiast, że gmina, na zasadach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Z przepisu tego wynika obowiązek gminy i skorelowane z nim uprawnienie mieszkańca gminy, którego sytuacja materialna uzasadniania oddanie jemu w najem lokalu wchodzącego w skład zasobu mieszkaniowego gminy. Podstawowymi warunkami, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o mieszkanie z zasobów mieszkaniowych gminy są: niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe oraz niski dochód. Ustawa nie wiąże natomiast w jakikolwiek sposób możliwości uzyskania mieszkania z zasobów mieszkaniowych gminy z przesłanką zameldowania na pobyt stały, której spełnienie uprawniałoby obywatela do ubiegania się o mieszkanie. Realizacja zadania własnego gminy, polegającego na tworzeniu warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, a także obowiązku zapewnienia lokali socjalnych i zamiennych na zasadach i w wypadkach określonych w ustawie oraz potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach następuje przez wykorzystanie lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00