Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Opolu z dnia 19 lipca 2004 r., sygn. II SA/Wr 2887/03

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: sędzia WSA Daria Sachanbińska asesor sądowy Grażyna Jeżewska - spraw. Protokolant: sekretarz sądowy Jolanta Hadała po rozpoznaniu w dniu 8 lipca 2004 r. na rozprawie sprawy ze skargi H. F., M. L., J. C., I. T., D. M., L. K., A. M., P. R., T. K., G. J. F. na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003 r., nr XII/85/2003 w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2) orzeka, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Powiatu w Kluczborku na rzecz H. F. kwotę 10 (dziesięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

W dniu 29 grudnia 2003 r. H. F. reprezentujący również: M. L., J. C., I. T., D. M., L. K., A. M., P. R., T. K. oraz G. J. F. wniósł skargę do NSA na uchwalę Rady Powiatu w Kluczborku dnia 19 listopada 2003 r., nr XII/85/2003 w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku (zwanym dalej SP ZOZ ZOZ W Kluczborku), domagając się stwierdzenia nieważności wskazanej uchwały, na podstawie art. 24 ust. l ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. nr 74, poz. 368 ze zm.), a nadto na podstawie art. 40 ust. l ustawy o NSA o wstrzymanie jej wykonania.

Skarżący wskazują, że wyczerpali tryb wezwania Rady Powiatu o usunięcie naruszenia prawa, wymagany przepisem art. 87 ust. l ustawy o samorządzie powiatowym, mają interes prawny w zaskarżeniu uchwały, gdyż są świadczeniobiorcami usług medycznych świadczonych do tej pory przez SP ZOZ w Kluczborku, a nadto cześć z nich jest wierzycielami likwidowanego podmiotu, których uchwała pozbawia możliwości zaspokojenia swoich słusznych roszczeń.

Zaskarżonej uchwale zarzucają rażące naruszenie prawa, a w szczególności: naruszenie art. 43 ust. l ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 91, poz. 408 z późn. zm., zwaną dalej ustawą o zoz ) na skutek braku określenia sposobu i formy zapewnienia osobom korzystającym z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalszego nieprzerwanego udzielania takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości. Potwierdza ten fakt przepis § 2 ust. l i 2 uchwały, który wskazuje, że świadczenia te przejmie A S.A. w K., która to spółka do chwili podjęcia uchwały nie była podmiotem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, a więc w świetle przepisów Kodeksu Spółek Handlowych była podmiotem nie istniejącym i nie posiadającym prawa prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Ponadto, jak wynika ze statutu, w tym ze struktury organizacyjnej spółki A S.A. w K., przejmuje ona tylko niektóre z zadań likwidowanego SP ZOZ ZOZ w Kluczborku, pomijając całodobowy oddział chirurgii, bowiem statut spółki przewiduje jedynie świadczenia zdrowotne w trybie jednodniowym wg standardów i warunków realizacji określonych przez NFZ, szpitalny oddział ratunkowy (SOR) oraz znaczną redukcję personelu medycznego: lekarzy, w tym anestezjologów, chirurgów (o 78%) personelu medycznego o blisko 50 % oraz drastycznie ilość łóżek (o 47), co wynika z Księgi Rejestrowej Nr [...] dla SP ZOZ ZOZ w Kluczborku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00