Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2024 poz. 34
Wersja aktualna od 2024-07-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2024 poz. 34
Wersja aktualna od 2024-07-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

WYTYCZNE NR 10/2024
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 lipca 2024 r.

w sprawie prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML)

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i ust. 2a oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731) w związku z pkt 6.2.4. ppkt 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1713), pkt 1.3.6. załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2023 r. poz. 167) oraz pkt 5 Dodatku III do załącznika III (Część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych określających tryb prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Wytyczne do prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM), na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML) oraz wpisywane do książki mechanika lub innego osobistego dokumentu praktyki lotniczej właściwe dla licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), dotyczą prowadzenia:

1) egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML) oraz uprawnienia do nich wpisywane, które są wydawane z uwzględnieniem § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1713), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie licencjonowania”;

2) egzaminów na świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz uprawnienia do nich wpisywane, które są wydawane z uwzględnieniem § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2023 r. poz. 167);

3) ocen dotyczących statków powietrznych:

a) zaklasyfikowanych do grupy 2 i grupy 3 statków powietrznych wpisywanych do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML) zgodnie z pkt 66.A.45 lit. d załącznika III (Część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1321/2014/UE”, a prowadzone zgodnie z pkt 5 Dodatku III do załącznika III (Część 66) do tego rozporządzenia oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/989 z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014/UE w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE. L 2023 Nr 135, str. 53). Ocena ta jest dokumentowana w protokole, którego wzór określa załącznik nr 6 do wytycznych,

b) nieobjętych rozporządzeniem nr 1321/2014/UE prowadzonych zgodnie z pkt 5 Dodatku III do załącznika III (Część 66) tego rozporządzenia na podstawie § 41 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2018 r. w sprawie egzaminów państwowych na licencje, świadectwa kwalifikacji oraz uprawnień do nich wpisywanych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1678). Ocena ta jest dokumentowana w protokole, którego wzór określa załącznik nr 7 do wytycznych.

2. Egzaminy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, są prowadzone przez komisję egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731).

3. Oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są prowadzone przez komisję egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, oraz w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przez zatwierdzone organizacje szkoleniowe zgodnie z załącznikiem IV (Część 147) do rozporządzenia nr 1321/2014/UE.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Egzaminy na licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML) oraz na dodatkowe uprawnienia wpisywane do licencji przeprowadza się w formie egzaminu teoretycznego i praktycznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany w sesji egzaminacyjnej w formie testu wyboru lub w formie opisowej z zastosowaniem:

1) arkusza egzaminacyjnego albo

2) techniki komputerowej.

2. Zakres egzaminów teoretycznych określa pkt 6.2.1.1. załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie licencjonowania. Egzamin teoretyczny może być połączony z egzaminem na uprawnienie lotnicze - w zależności od złożonego wniosku.

3. Wzór wniosku o egzamin teoretyczny, składany przez kandydata do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, stanowi załącznik nr 1 do wytycznych.

4. Egzamin teoretyczny dokumentowany jest na karcie egzaminu teoretycznego, której wzór określa załącznik nr 2 do wytycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Warunkiem przystąpienia kandydata do egzaminu praktycznego jest ukończenie przez niego szkolenia praktycznego oraz zaliczenie i ważność egzaminu teoretycznego.

2. Miejsce i czas przeprowadzenia egzaminu praktycznego kandydat ustala z egzaminatorem praktycznym.

3. Zakres egzaminów praktycznych określa pkt 6.2.1.2. załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie licencjonowania.

4. Minimalny czas prowadzenia egzaminów praktycznych określony jest w protokołach do poszczególnych egzaminów na uprawnienia.

5. Egzamin praktyczny zawiera egzamin na uprawnienie lotnicze - w zależności od złożonego wniosku.

6. Egzamin praktyczny dokumentowany jest na protokole z egzaminu praktycznego, którego wzór określa załącznik nr 3 do wytycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. Egzaminy na świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) przeprowadza się w formie egzaminu teoretycznego i praktycznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Egzamin teoretyczny na świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) z uprawnieniem podstawowym jest przeprowadzany przez egzaminatora teoretycznego poza siedzibą Urzędu Lotnictwa Cywilnego po ukończeniu przez kandydata szkolenia teoretycznego bez konieczności składania wniosku do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

2. Kandydat powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną do tego uprawnienia podstawowego, o które się ubiega, odpowiednio w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1.1. albo 1.3.1.2. załącznika nr 9 do rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji. Egzamin teoretyczny jest dokumentowany na karcie egzaminu teoretycznego, której wzór określa załącznik nr 4 do wytycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Egzamin praktyczny na świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) z uprawnieniem podstawowym jest przeprowadzany przez egzaminatora praktycznego poza siedzibą Urzędu Lotnictwa Cywilnego po ukończeniu przez kandydata szkolenia teoretycznego bez konieczności składania wniosku do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

2. Kandydat powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada wiedzę niezbędną do tego uprawnienia podstawowego, o które się ubiega, odpowiednio w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.2.1. albo 1.3.2.2. załącznika nr 9 do rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji. Egzamin praktyczny jest dokumentowany na protokole z egzaminu praktycznego, którego wzór określa załącznik nr 5 do wytycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Wytyczne wchodzą w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.

Załączniki do wytycznych nr 10/2024
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 lipca 2024 r.

Załącznik nr 1

WZÓR - WNIOSEK O EGZAMIN TEORETYCZNY NA LICENCJĘ / ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI / DODATKOWE UPRAWNIENIE LOTNICZE


Załącznik nr 2

WZÓR - KARTA EGZAMINU TEORETYCZNEGO DO LICENCJI (MML) Z UPRAWNIENIEM PODSTAWOWYM AFPP(A)R, AFPP(H)R, AFPP(AG), AV(A), TM(A)R, TM(H)R, TM(AG)R, TM(AS)R, TM(FB)R, TM(G)R, TM(MG)R


Załącznik nr 3

WZÓR - PROTOKÓŁ Z EGZAMINU PRAKTYCZNEGO: WYDANIE LICENCJI MECHANIKA OBSŁUGI TECHNICZNEJ STATKU POWIETRZNEGO O MASIE STARTOWEJ PONIŻEJ 5700 KG; WYDANIE / WZNOWIENIE* / UPRAWNIENIA: TM(A)R; TM(H)R; TM(AG)R; TM(FB)R, TM(G)R; TM(MG)R; AV(A) AFPP(A)R; AFPP(H)R; AFPP(AG)R

Załącznik nr 4

WZÓR - KARTA EGZAMINU TEORETYCZNEGO: ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI MECHANIKA POŚWIADCZENIA OBSŁUGI STATKÓW POWIETRZNYCH MM Z UPRAWNIENIEM PODSTAWOWYM TM(A) / TM(H) / TM(AG) / AFPP(A) / AFPP(H) /AFPP(AG) / AV/ TM(HG)/ TM(PG)/ TM(PHG)/
TM(PPGG)/ TM(P)/ TM(UGL)

Załącznik nr 5

WZÓR - PROTOKÓŁ Z EGZAMINU PRAKTYCZNEGO: WYDANIE ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI MECHANIKA POŚWIADCZANIA OBSŁUGI STATKÓW POWIETRZNYCH DO 495 (WIATRAKOWCE DO 560) KG

Załącznik nr 6

WZÓR - PROTOKÓŁ Z OCENY NA TYP STATKU POWIETRZNEGO

Załącznik nr 7

WZÓR - PROTOKÓŁ Z OCENY NA TYP STATKU POWIETRZNEGO

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00