Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-05-18
Wersja aktualna od 2021-05-18
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/700
z dnia 26 marca 2021 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do danych obsługowych oraz instalacji niektórych podzespołów statku powietrznego podczas obsługi technicznej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 (2) ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące instalacji podzespołów na statkach powietrznych. |
(2) | Do nowego podzespołu instalowanego podczas obsługi technicznej statku powietrznego dołącza się formularz 1 EASA wydany zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 (3), który poświadcza zgodność nowego komponentu z zatwierdzonymi danymi projektowymi. |
(3) | Aby ustanowić bardziej proporcjonalne i efektywne wymagania dotyczące nowych podzespołów, w rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadzono niedawno rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/699 (4) zmiany mające na celu zniesienie wymogu poświadczania zgodności nowych podzespołów, których wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych jest nieznaczny w przypadku niezgodności z ich projektem, a także umożliwienie ich montażu na wyrobach certyfikowanych jako typ bez wydania formularza 1 EASA. |
(4) | Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014, aby umożliwić instalację takich nowych podzespołów podczas obsługi technicznej. |
(5) | Jeśli chodzi o podzespoły podlegające obsłudze technicznej, formularz 1 EASA powinien być wydawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014 w celu poświadczenia, że określone prace związane z obsługą techniczną tych podzespołów zostały przeprowadzone zgodnie z mającymi zastosowanie wymaganiami. |
(6) | Aby osiągnąć ten sam cel w zakresie proporcjonalności i efektywności, jak w niedawno zmienionym rozporządzeniu (UE) nr 748/2012, w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 należy wprowadzić takie samo złagodzenie wymagań odnośnie do obsługi technicznej podzespołów, w odniesieniu do których wydanie formularza 1 EASA nie jest wymagane. |
(7) | Rozporządzenie (UE) nr 748/2012 zostało zmienione odnośnie do określania, zatwierdzania, formatowania i udostępniania instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu (ICA) oraz poprzez ustanowienie ICA jako części certyfikatu typu statku powietrznego. Ma to wpływ na definicję "stosownych danych obsługowych" w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014, która w związku z tym powinna zostać zmieniona w celu zapewnienia spójności z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012. |
(8) | Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1383 (5) wprowadzono okres przejściowy dotyczący zatwierdzania organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu, w tym obsługi technicznej. Wspomniany okres przejściowy kończy się w dniu 24 września 2021 r. Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 należy przedłużyć ten okres przejściowy o sześć miesięcy w celu uniknięcia dodatkowego obciążenia branży w czasie kryzysu oraz ułatwienia przestrzegania nowych zasad i procedur wprowadzanych tym rozporządzeniem. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 07/2019 (6) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(10) | Art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 odnosi się do daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2019/1383, natomiast powinien odnosić się do daty rozpoczęcia jego stosowania. Dlatego należy sprostować art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
(11) | Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 zawiera błędne odniesienia do odpowiednich wymagań dotyczących kwalifikacji personelu poświadczającego w części M i w części CAO. Dlatego należy sprostować art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
(12) | Art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 jest identyczny z art. 3 ust. 7 tego rozporządzenia. W celu usunięcia tego powielenia należy sprostować art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
(13) | Należy również sprostować niektóre błędy redakcyjne powodujące trudności z interpretacją niektórych przepisów w załącznikach I, III, Vb i Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
(14) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 4 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 4 Zatwierdzanie organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu 1. Organizacje zaangażowane w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz podzespołów w nich montowanych, w tym obsługi technicznej, są zatwierdzane, na ich wniosek, przez właściwy organ zgodnie z wymaganiami załącznika II (część 145), załącznika Vc (część CAMO) lub załącznika Vd (część CAO), stosownie do danej organizacji. 2. Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 1 do dnia 24 września 2020 r. organizacje mogą, na własny wniosek, uzyskać zatwierdzenie wydawane przez właściwy organ zgodnie z podsekcją F i podsekcją G załącznika I (część M). Wszystkie zatwierdzenia wydane zgodnie z podsekcją F i podsekcją G załącznika I (część M) są ważne do dnia 24 marca 2022 r. 3. Certyfikaty zatwierdzenia organizacji obsługi technicznej wydane lub uznane przez państwo członkowskie zgodnie ze specyfikacją certyfikacyjną JAR-145, o której mowa w załączniku II do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 (*1), i ważne przed dniem 29 listopada 2003 r. uznaje się za wydane zgodnie z wymaganiami załącznika II (część 145) do niniejszego rozporządzenia. 4. Na wniosek organizacji posiadających ważny certyfikat zatwierdzenia organizacji wydany zgodnie z podsekcją F lub podsekcją G załącznika I (część M) lub z załącznikiem II (część 145), właściwy organ wydaje formularz 3-CAO określony w dodatku I do załącznika Vd (część CAO) i obejmuje je od tego momentu nadzorem właściwego organu zgodnie z załącznikiem Vd (część CAO). Przywileje takiej organizacji wynikające z zatwierdzenia wydanego zgodnie z załącznikiem Vd (część CAO) odpowiadają przywilejom wynikającym z zatwierdzenia wydanego zgodnie z podsekcją F lub podsekcją G załącznika I (część M) lub załącznikiem II (część 145). Jednakże przywileje te nie mogą wykraczać poza przywileje organizacji, o której mowa w sekcji A załącznika Vd (część CAO). Na zasadzie odstępstwa od pkt CAO.B.060 załącznika Vd (część CAO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vd (część CAO), które nie są zawarte w podsekcji F lub podsekcji G załącznika I (część M) lub w załączniku II (część 145). Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części. 5. Na wniosek organizacji posiadających ważny certyfikat zatwierdzenia organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu wydany zgodnie z podsekcją G załącznika I (część M), właściwy organ wydaje im na formularzu 14 EASA certyfikat zatwierdzenia zgodnie z załącznikiem Vc (część CAMO) i obejmuje je od tego momentu nadzorem zgodnie z załącznikiem Vc (część CAMO). Na zasadzie odstępstwa od pkt CAMO.B.350 załącznika Vc (część CAMO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vc (część CAMO), których nie wymieniono w podsekcji G załącznika I (część M). Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części. 6. Świadectwa i zatwierdzenia programów obsługi technicznej statków powietrznych wydane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 24 marca 2020 r. uważa się za wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. (*1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4).";" |
2) | w załączniku I (część M) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
3) | w załączniku II (część 145) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
4) | w załączniku Vb (część ML) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | art. 3 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Programy obsługi technicznej statków powietrznych, o których mowa w art. 1 lit. a), spełniające wymagania określone w pkt M.A.302 załącznika I (część M), mające zastosowanie przed dniem 24 marca 2020 r., uznaje się za spełniające wymagania określone w pkt M.A.302 załącznika I (część M) lub pkt ML.A.302 załącznika Vb (część ML), stosownie do przypadku, zgodnie z ust. 1 i 2."; |
2) | art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Personel poświadczający musi posiadać kwalifikacje zgodne z wymaganiami załącznika III (część 66), z wyjątkiem przypadków przewidzianych w pkt M.A.606 lit. h), pkt M.A.607 lit. b), pkt M.A.801 lit. c) i pkt M.A.803 załącznika I (część M), w pkt ML.A.801 lit. c) i pkt ML.A.803 załącznika Vb (część ML), w pkt CAO.A.040 lit. b) i c) załącznika Vd (część CAO) oraz w pkt 145.A.30 lit. j) i dodatku IV do załącznika II (część 145)."; |
3) | w art. 8 uchyla się ust. 7; |
4) | załącznik I (część M) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia; |
5) | załącznik III (część 66) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia; |
6) | załącznik Vb (część ML) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem VI do niniejszego rozporządzenia; |
7) | załącznik Vd (część CAO) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem VII do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1 stosuje się od dnia 18 maja 2022 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 1 oraz załącznika I pkt 5, 6 i 8, które stosuje się od dnia 18 maja 2021 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1383 z dnia 8 lipca 2019 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach zarządzania ciągłą zdatnością do lotu oraz złagodzenia wymagań dotyczących obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w stosunku do statków powietrznych lotnictwa ogólnego (Dz.U. L 228 z 4.9.2019, s. 1).
(6) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt M.A.305 lit. e) ppkt 3 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt M.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt M.A.501 lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
4) | pkt M.A.502 otrzymuje brzmienie: "M.A.502 Obsługa techniczna podzespołów
|
5) | pkt M.A.618 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
|
6) | pkt M.A.715 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
|
7) | pkt M.A.802 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
8) | dodatki V i VI otrzymują brzmienie: "Dodatek V Certyfikat organizacji obsługi technicznej, o której mowa w załączniku I (część M) podsekcja F - formularz 3-MF EASA
Formularz 3-MF EASA, wydanie 6
Formularz 3-MF EASA, wydanie 6
Dodatek VI Certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o którym mowa w załączniku I (część M) podsekcja G - formularz 14-MG EASA
Formularz 14-MG EASA, wydanie 6
Formularz 14-MG EASA, wydanie 6
|
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w pkt 145.A.42 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | pkt 145.A.45 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku Vb do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt ML.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt ML.A.501 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt ML.A.502 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
4) | w pkt ML.A.502 dodaje się lit. c) w brzmieniu:
|
5) | pkt ML.A.802 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | pkt M.A.201 lit. h) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt M.A.801 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
3) | w pkt M.A.901 lit. e) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
|
4) | w dodatku III formuła poświadczająca formularza 15b EASA otrzymuje brzmienie: "Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poniższa organizacja, zatwierdzona zgodnie z sekcją A załącznika Vc (część CAMO) lub sekcją A podsekcja G załącznika I (część M) lub sekcją A załącznika Vd (część CAO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, [NAZWA I ADRES ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI] [NUMER ZATWIERDZENIA] niniejszym poświadcza, że wykonała przegląd zdatności do lotu zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego:". |
ZAŁĄCZNIK V
W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | pkt 66.A.20 lit. b) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt 66.A.25 lit. a) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "W odniesieniu do licencji innych niż licencja kategorii L, składający wniosek o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego lub o dodanie kategorii lub podkategorii do licencji wykazuje, w drodze egzaminu, poziom wiedzy we właściwych modułach tematycznych zgodnie z dodatkiem I do załącznika III (część 66)."; |
3) | pkt 66.B.120 lit. b) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
4) | w sekcji B formuła wprowadzająca podsekcji E otrzymuje brzmienie: "Niniejsza podsekcja określa procedury przyznawania zaliczeń egzaminów, o których mowa w pkt 66.A.25 lit. e)."; |
5) | pkt 66.B.500 ppkt 8 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w dodatku V pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK VI
W załączniku Vb do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | w pkt ML.A.901 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie: "W celu zagwarantowania ważności poświadczenia zdatności do lotu statku powietrznego przeprowadza się okresowy przegląd zdatności do lotu statku powietrznego i dokumentacji ciągłej zdatności do lotu.". |
2) | dodatek IV otrzymuje brzmienie: |
"Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu - formularz 15c EASA
UWAGA:: | Osoby i organizacje przeprowadzające przegląd zdatności do lotu w połączeniu z inspekcją po 100 godzinach/roczną mogą korzystać z odwrotnej strony niniejszego formularza w celu wydania CSR, o którym mowa w pkt ML.A.801, odpowiadającego inspekcji po 100 godzinach. |
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC) (statków powietrznych spełniających wymagania części ML) Numer ARC: … Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139: [NAZWA WŁAŚCIWEGO ORGANU] (**) niniejszym poświadcza, że: ? … wykonał(a) zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 przegląd zdatności do lotu następującego statku powietrznego: [lub] ? … następujący nowy statek powietrzny: Producent statku powietrznego: …Oznaczenie producenta: … Znak rejestracyjny statku powietrznego: …Numer seryjny statku powietrznego: … (oraz że) w dniu wydania poświadczenia uznany (on) jest za zdatny do lotu. Data wydania: … Data ważności: … Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): … Podpisano: …Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): … [LUB] [NAZWA ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI, ADRES i NUMER ZATWIERDZENIA] (**) [lub] [PEŁNE IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA POŚWIADCZAJĄCEGO ORAZ NUMER LICENCJI ZGODNEJ Z CZĘŚCIĄ 66 (LUB KRAJOWEGO DOKUMENTU RÓWNOWAŻNEGO)] (**) niniejszym poświadcza, że wykonał(a) przegląd zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego: Producent statku powietrznego: … Oznaczenie producenta: … Znak rejestracyjny statku powietrznego: …Numer seryjny statku powietrznego: … (oraz że) w dniu wydania poświadczenia uznany (on) jest za zdatny do lotu. Data wydania: … Data ważności: … Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): … Podpisano: …Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): … ================================================================================ Pierwsze przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML) Data wydania: …Data ważności: … Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): … Podpisano: …Numer upoważnienia: … Nazwa przedsiębiorstwa: …Numer zatwierdzenia: … ================================================================================ Drugie przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML) Data wydania: …Data ważności: … Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): … Podpisano: …Numer upoważnienia: … Nazwa przedsiębiorstwa: …Numer zatwierdzenia: … |
(*) | Z wyjątkiem balonów i sterowców. |
(**) | Wystawca formularza może dostosować go do swoich potrzeb, usuwając imię i nazwisko, poświadczenie, odniesienie do przedmiotowego statku powietrznego oraz szczegóły dotyczące wydania formularza, które nie są istotne w kontekście potrzeb wystawcy. |
Formularz 15c EASA, wydanie 4.".
ZAŁĄCZNIK VII
W załączniku Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | pkt CAO.A.045 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt CAO.A.105 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
|