Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-08-25
Wersja aktualna od 2022-08-25
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1360
z dnia 28 lipca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do wdrożenia bardziej proporcjonalnych wymogów dotyczących statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1 i art. 62 ust. 14 i 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 (2) ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące instalacji podzespołów w statkach powietrznych. |
(2) | Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1358 (3) wprowadzono nowy załącznik Ib (część 21 Light) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 (4) w celu zwiększenia proporcjonalności w odniesieniu do statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym. |
(3) | Niektóre dane i informacje wykorzystywane do działań w zakresie ciągłej zdatności do lotu na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 mają być dostarczane przez podmiot odpowiedzialny zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012 za projektowanie. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w celu uwzględnienia również odniesień do takich danych i informacji ustanowionych zgodnie z nowym załącznikiem Ib do rozporządzenia (UE) nr 748/2012. |
(4) | Rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 odnosi się w szczególności do podmiotów odpowiedzialnych za projektowanie, jak określono zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012. Nowy załącznik Ib do tego rozporządzenia wprowadza nową kategorię podmiotów, które mogą być odpowiedzialne za projektowanie, co należy również odzwierciedlić w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014. |
(5) | Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014. |
(6) | Zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego nr 05/2021 (5). |
(7) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I (część M) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
2) | w załączniku II (część 145) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
3) | w załączniku III (część 66) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia; |
4) | w załączniku Vb (część ML) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia; |
5) | w załączniku Vc (część CAMO) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 sierpnia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wdrożenia bardziej proporcjonalnych wymogów dotyczących statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym (Dz.U. L 205 z 5.8.2022, s. 7).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
(5) Opinia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego nr 05/2021 z dnia 22 października 2021 r., część 21 Light - Certyfikacja i deklaracja zgodności projektowej statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym oraz związanych z nimi wyrobów i części, a także deklaracja zdolności organizacji w zakresie projektowania i produkcji, https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-052021.
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w pkt M.A.302 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | pkt M.A.304 otrzymuje brzmienie: "M.A.304 Dane dotyczące modyfikacji i napraw Osoba lub organizacja przeprowadzająca naprawę statku powietrznego lub podzespołu dokonuje oceny wszelkich szkód. Modyfikacje i naprawy przeprowadza się, wykorzystując - w zależności od przypadku - następujące dane:
|
3) | pkt M.A.305 lit. e) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
4) | pkt M.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
5) | pkt M.A.501 lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w pkt M.A.502 wprowadza się następujące zmiany:
|
7) | pkt M.A.901 lit. k) ppkt 11 otrzymuje brzmienie:
|
8) | w pkt M.A.903 wprowadza się następujące zmiany:
|
9) | w pkt M.A.904 wprowadza się następujące zmiany:
|
10) | w dodatku I wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w pkt 145.A.42 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | pkt 145.A.60 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku III (część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 66.A.45 lit. h) ppkt (ii) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt 66.B.130 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt ML.A.302 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt ML.A.304 otrzymuje brzmienie: "ML.A.304 Dane dotyczące modyfikacji i napraw Osoba lub organizacja przeprowadzająca naprawę statku powietrznego lub podzespołu dokonuje oceny wszelkich szkód. Modyfikacje i naprawy przeprowadza się z wykorzystaniem odpowiednich danych, tj. w stosownych przypadkach:
|
3) | pkt ML.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
4) | pkt ML.A.501 lit. a) otrzymuje brzmienie::
|
5) | w pkt ML.A.502 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | pkt ML.A.902 lit. b) ppkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
7) | w pkt ML.A.903 wprowadza się następujące zmiany:
|
8) | pkt ML.A.905 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
9) | w pkt ML.A.906 wprowadza się następujące zmiany:
|
10) | w dodatku I wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK V
W załączniku Vc (część CAMO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
pkt CAMO.A.160 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b) | Nie naruszając przepisów lit. a), organizacja musi zapewnić zgłaszanie właściwemu organowi i organizacji odpowiedzialnej za projekt statku powietrznego wszelkich incydentów, niesprawności, defektów technicznych, przypadków przekroczenia ograniczeń technicznych lub zdarzeń, które wskazywałyby, że informacje zawarte w danych opracowanych zgodnie z załącznikiem I (część 21) lub, w stosownych przypadkach, załącznikiem Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 są niedokładne, niekompletne lub niejednoznaczne, lub też innych nietypowych sytuacji, które wpłynęły lub mogły wpłynąć na bezpieczną eksploatację statku powietrznego, ale nie spowodowały wypadku ani poważnego incydentu.". |