Decyzja ZUS nr 438 z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. DI/100000/451/1368/2013
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - równowartość diet
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t j.: Dz. U. z 2013, poz.672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. 2009, nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy ................. Spotka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ............... złożonym w dniu 4 października 2013 r., uzupełnionym w dniu 29 października 2013 r., dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych równowartości diet dla pracowników oddelegowanych.
Uzasadnienie
W dniu 4 października 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy ................ Sp. z o.o. z siedzibą w ..................... o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2013 r., doręczonym w dniu 29 października 2013 r.
Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, iż jest spółką należącą do między narodowej grupy ................... i w ramach prowadzonej przez siebie polityki mobilności oddelegowuje swoich pracowników do innych spółek wchodzących w skład Grupy, mających siedziby poza terytorium Polski. W spółce funkcjonują dwa programy oddelegowani oddelegowania krótkoterminowe - ............. _ ............ (od 3 do 9 miesięcy, Z możliwością przedłużenia do 11 miesięcy) oraz oddelegowania długoterminowe - (od 9 miesięcy do 3 lat, z możliwością przedłużeni a do 5 lat). Głównym celem oddelegowań jest osiągnięcie korzyści dla spółki oraz Grupy poprzez indywidualny rozwój pracowników oraz wymiana / transfer wiedzy pomiędzy spółką a spółką przyjmującą, Wnioskodawca wskazuje cechy oddelegowania , które są spełnione w jej przypadku oraz przedstawia aspekty podatkowe wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oddelegowanym. Spółka informuje w szczególności, że wynagrodzenie wypłacane pracownikom spółki przebywającym czasowo za granicą i uzyskującym przychody ze stosunku pracy dotyczy pracy wykonywanej na terytorium kraju oddelegowania i co do zasady podlega tam opodatkowaniu, chyba że korzysta ono ze zwolnienia przewidzianego w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 3 kwietnia 2012 r., poz. 361) lub odpowiedniej umowie międzynarodowej. Jednocześnie, jak podkreśla wnioskodawca, część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą przez spółkę, w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju , za każdy dzień pobytu, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, stanowi aktualnie przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka jako pracodawca osób wykonujących pracę za granicą, pełni obowiązki płatnika składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027)