Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 9 listopada 2006 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Joël De Bry. - Sprawa C-344/05 P., sygn. C-344/05 P

Sprawa C‑344/05 P

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Joëlowi De Bry'emu

Odwołanie - Urzędnik - Ocena - Sprawozdanie z przebiegu kariery zawodowej - Postępowanie za lata 2001-2002 - Prawo do obrony - Artykuł 26 akapit drugi regulaminu pracowniczego

Streszczenie wyroku

Urzędnicy - Ocena - Poszanowanie prawa do obrony

(regulamin pracowniczy, art. 26 akapit pierwszy i drugi, art. 43)

Jako gwarancja proceduralna ogólna zasada poszanowania prawa do obrony nie może być interpretowana w sferze oceny personelu Wspólnot Europejskich jako nakładająca obowiązek udzielenia uprzedniego ostrzeżenia, poprzedzającego postępowanie prowadzące do wydania takiej oceny. Zasada ta powinna umożliwić zainteresowanemu w trakcie postępowania w sprawie oceny obronę wobec zarzucanych mu okoliczności, które mogą być przeciw niemu wykorzystane, lecz jej rolą nie jest umożliwienie także urzędnikowi zmiany w przyszłości jego zachowania w celu uniknięcia skutecznego wykorzystania przeciwko niemu ustalonych okoliczności. Poprawa zachowania w pracy stanowi cel wykraczający poza zakres zastosowania poszanowania prawa do obrony, jako że podobnemu celowi służy w rzeczywistości samo sprawozdanie z oceny.

Ponadto postanowienia art. 26 akapit pierwszy i drugi regulaminu pracowniczego, których celem jest zapewnienie prawa urzędnika do obrony, dotyczą dokumentów już istniejących i stanowią przeszkodę dla tego, by w trakcie postępowania w sprawie oceny dokumenty takie zostały wykorzystane przeciwko urzędnikowi podlegającemu ocenie bez przedstawienia mu ich zanim włączone zostaną do akt osobowych, lecz przepisy te nie nakładają obowiązku wcześniejszego sporządzenia dokumentów formalizujących każdą zarzucaną zainteresowanemu okoliczność.

Wynika stąd, że ani podstawowa zasada poszanowania prawa do obrony, ani postanowienia art. 26 akapit pierwszy i drugi regulaminu pracowniczego nie uzależniają wykorzystania w sprawozdaniu z oceny urzędnika okoliczności obciążającej od sporządzenia, przed postępowaniem prowadzącym do przyjęcia takiego sprawozdania, pisemnego ostrzeżenia ani od powiadomienia o nim zainteresowanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00