Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 12 grudnia 2006 r. - Republika Federalna Niemiec przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Rada Unii Europejskiej. - Sprawa C-380/03., sygn. C-380/03
Sprawa C‑380/03
Republika Federalna Niemiec
przeciwko
Parlamentowi Europejskiemu
i
Radzie Unii Europejskiej
Skarga o stwierdzenie nieważności - Zbliżanie ustawodawstw - Dyrektywa 2003/33/WE - Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych - Stwierdzenie nieważności art. 3 i 4 - Wybór podstawy prawnej - Artykuły 95 WE i 152 WE - Zasada proporcjonalności
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych - Dyrektywa 2003/33
(dyrektywa 2003/33 Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 3, 4 i 8)
2. Zbliżanie ustawodawstw - Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych - Dyrektywa 2003/33
(dyrektywa 2003/33 Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 3 ust. 1)
3. Zbliżanie ustawodawstw - Środek mający na celu polepszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego - Podstawa prawna - Artykuł 95 WE
(art. 95 WE i 152 WE)
4. Zbliżanie ustawodawstw - Reklama i sponsorowanie wyrobów tytoniowych - Dyrektywa 2003/33
(dyrektywa 2003/33 Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 3 i 4)
1. Zakaz reklamy i sponsorowania na rzecz wyrobów tytoniowych w mediach drukowanych, w usługach społeczeństwa informacyjnego oraz programach radiowych, przewidziany w art. 3 i 4 dyrektywy 2003/33 w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych, mógł zostać ustanowiony na podstawie art. 95 WE.
W istocie w odniesieniu przede wszystkim do produktów prasowych i innych mediów drukowanych w dniu wydania dyrektywy 2003/33 w ustawodawstwie krajowym państw członkowskich istniały rozbieżności w zakresie reklamy wyrobów tytoniowych mogące stanowić przeszkodę w swobodzie przepływu towarów oraz świadczenia usług. Podobne wnioski narzucają się w odniesieniu do reklamy wyrobów tytoniowych w radiu oraz za pośrednictwem usług społeczeństwa informacyjnego, jak również w odniesieniu do sponsorowania przez przedsiębiorstwa z sektora tytoniowego audycji radiowych. Liczne państwa członkowskie wydały już przepisy w tej dziedzinie lub zamierzały to zrobić. Biorąc pod uwagę wzrost społecznej świadomości szkodliwych dla zdrowia skutków używania wyrobów tytoniowych, wydaje się prawdopodobne pojawienie się w przyszłości nowych przeszkód w wymianie handlowej lub swobodzie świadczenia usług z racji ustanowienia, odzwierciedlających tę ewolucję, nowych uregulowań mających na celu skuteczniejsze zniechęcanie do używania tych wyrobów.