Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 14 kwietnia 2005 r. - Deponiezweckverband Eiterköpfe przeciwko Land Rheinland-Pfalz. - Sprawa C-6/03., sygn. C-6/03
Sprawa C‑6/03
Deponiezweckverband Eiterköpfe
przeciwko
Land Rheinland‑Pfalz
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Koblenz)
Środowisko naturalne - Składowanie odpadów - Dyrektywa 1999/31/WE - Krajowy akt prawny przewidujący bardziej restrykcyjne normy - Zgodność
Opinia rzecznika generalnego D. Ruiza‑Jaraba Colomera przedstawiona w dniu 30 listopada 2004 r. I‑0000
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 14 kwietnia 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. Środowisko naturalne - Odpady - Dyrektywa 1999/31 - Składowanie odpadów - Krajowy akt prawny przewidujący bardziej restrykcyjne normy - Zgodność
(art. 176 WE; dyrektywa Rady 1999/31, art. 5 ust. 1 i 2)
2. Środowisko naturalne - Bardziej rygorystyczne środki ochronne - Zgodność z traktatem - Przesłanka - Poszanowanie zasady proporcjonalności - Wyłączenie
(art. 176 WE; dyrektywa Rady 1999/31)
1. Artykuł 5 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów nie sprzeciwia się przepisom prawa krajowego, które:
- ustanawiają bardziej rygorystyczne limity dla przyjęcia na składowiska odpadów ulegających biodegradacji niż przewidziane w dyrektywie, nawet jeśli limity te zostaną tak zaostrzone, że zobowiązują do dokonania obróbki mechaniczno‑biologicznej lub spalenia takich odpadów przed ich składowaniem,
- ustanawiają krótsze niż dyrektywa terminy dla zmniejszenia ilości składowanych odpadów,
- podlegają stosowaniu nie tylko do odpadów ulegających biodegradacji, ale również do substancji organicznych nieulegających biodegradacji oraz
- podlegają stosowaniu nie tylko do odpadów komunalnych, ale również do odpadów, które mogą być usuwane jako odpady komunalne.
(por. pkt 43, 44, 49, 52, 55, 56 oraz pkt 1 sentencji)
2. W ramach wspólnotowej polityki w dziedzinie środowiska naturalnego wykroczenie poza wymogi minimalne ustanowione przez tę dyrektywę jest przewidziane i dopuszczalne na podstawie art. 176 WE zgodnie z określonymi w nim przesłankami, pod warunkiem że przepis prawa krajowego zmierza do osiągnięcia tych samych celów co dyrektywa. W konsekwencji, o ile inne postanowienia traktatu nie znajdują zastosowania, wspólnotowa zasada proporcjonalności nie stosuje się w odniesieniu do bardziej rygorystycznych krajowych środków ochronnych przyjętych na podstawie art. 176 WE i wykraczających poza wymogi minimalne przewidziane w dyrektywie wspólnotowej w dziedzinie środowiska naturalnego.