Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 5 kwietnia 2016 r., sygn. I PK 5/16

Samo przejęcie majątku likwidowanego pracodawcy przez podmiot samorządowy (przekazanie majątku innemu pracodawcy) nie zawsze musi przesądzać o przejściu zakładu pracy, a więc także o przejęciu zatrudnionych w nim pracowników.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jolanta Frańczak (przewodniczący)

SSN Bogusław Cudowski (sprawozdawca)

SSN Piotr Prusinowski

w sprawie z powództwa I. C. przeciwko P. B. o przywrócenie do pracy i wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 5 kwietnia 2016 r., skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w P. z dnia 4 listopada 2014 r.,

oddala skargę kasacyjną i zasądza od strony powodowej na rzecz strony pozwanej 120 zł (sto dwadzieścia) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powódka I. C. w pozwie z 4 czerwca 2012 r. przeciwko Młodzieżowemu Ośrodkowi w Ł. żądała uznania za bezskuteczne wypowiedzenia umowy o pracę, a w razie upływu okresu wypowiedzenia odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę. Na rozprawie 22-ego maja 2013 r. pełnomocnik powódki rozszerzył żądanie pozwu w ten sposób, że oprócz przywrócenia powódki do pracy, zażądał zasądzenia od pozwanego wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy.

Sąd Rejonowy w B. wyrokiem z 11 lipca 2013 r. zasądził od pozwanego na rzecz powódki kwotę 5.958,66 zł z ustawowymi odsetkami od 4 czerwca 2012 r., oddalając powództwo w pozostałych zakresie.

Sąd ustalił, że powódka była zatrudniona u pozwanego od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r., ostatnio na podstawie umowy na czas nieokreślony na stanowisku nauczyciela geografii oraz wychowawcy. W maju 2012 r. była zatrudniona jako nauczyciel geografii i zajęć technicznych. Od 23 maja 2012 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim spowodowanym ciążą. W dniu 23 maja 2012 r. Rada Powiatu w B. podjęła uchwałę nr XX/164/2012, na mocy której zlikwidowała Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Ł. (dalej: MOW), Szkolę Podstawową nr [...] w Ł. oraz Gimnazjum w Ł. wchodzące w skład MOW. Pismem z 25 maja 2012 r. rozwiązano z powódką umowę o pracę za wypowiedzeniem. W uzasadnieniu wskazano, że przyczyną rozwiązania umowy były zmiany organizacyjne polegające na likwidacji MOW z dniem 31 sierpnia 2012 r. MOW to placówka oświatowo - wychowawcza typu resocjalizacyjnego, całodobowa, całoroczna prowadzącą kształcenie na poziomie gimnazjalnym. W styczniu 2012 r. przebywało tam 36 chłopców w wieku 13-18 lat, na podstawie postanowień sądów rodzinnych z powodu demoralizacji. Praca w placówce opierała się na rozpoznawaniu deficytu, potrzeb i zdolności wychowanków w celu opracowania ewentualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, realizowania obowiązku szkolnego i eliminacji innych przejawów demoralizacji. W dniu 1 września 2012 r., zgodnie z chwałą Rady Powiatu z 23 maja 2012 r. rozpoczął działalności statutową Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ł. (dalej: MOS) w skład, którego weszło Gimnazjum Specjalne. W MOS we wrześniu 2012 r. zatrudnionych było dwóch wychowawców stażystów na pełny etat (26 godzin), jeden na 6,5/26 etatu oraz jeden na 14/26 etatu, który zatrudniony był również na pół etatu jako opiekun nocny (stanowisko administracyjne). Na cały etat został zatrudniony psycholog oraz pedagog (stażyści) z tym, że pracowali oni po połowie etatu zarówno w MOS jak i MOW. Ponadto w MOS byli zatrudnieni na cały etat: dyrektor, główny księgowy i woźna, a na pół etatu referent i pomoc kuchenna. Uchwała Rady Powiatu z 23 maja 2012 r. została zaskarżona przez Wojewodę [...], który wydał wobec niej rozstrzygnięcia nadzorcze. Wyrokiem z 12 października 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze. W dniu 14 maja 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od tego wyroku wniesioną przez wojewodę. W dniu 21 maja 2013 r. Uchwałą Zarządu Powiatu w B. nr 167/13 został przyjęty harmonogram likwidacji MOW.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00