Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 1120/22
W przypadku międzynarodowego przemieszczenia uszkodzonego pojazdu, posiadającego cechy umożliwiające jego naprawę i dalsze użytkowanie, nie można automatycznie zakładać, że stanowi on odpad w rozumieniu ustawy o odpadach oraz rozporządzeń unijnych. Ocena, czy pojazd jest odpadem, wymaga indywidualnej analizy stopnia i rodzaju uszkodzeń, a także możliwości jego dalszego wykorzystania zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 811/21 w sprawie ze skargi D.G. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 31 marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zagospodarowania odpadu 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżone postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 31 marca 2021 r. nr [...] oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z dnia 16 grudnia 2020 r. znak: [...], 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz D.G. kwotę 1037 (jeden tysiąc trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 24 listopada 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D.G. (dalej: skarżąca) na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 31 marca 2021 r. w przedmiocie zobowiązania do zagospodarowania odpadu.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni Oddziału Celnego BASEN IV w Gdyni pismem z 21 kwietnia 2020 r. zawiadomił Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o nielegalnym międzynarodowym przemieszczaniu odpadu. Główny Inspektor Ochrony Środowiska wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie określenia sposobu gospodarowania przez skarżącą odpadem o kodzie 16 01 04* w postaci uszkodzonego pojazdu marki VOLVO XC60, o numerze identyfikacyjnym nadwozia [...]. Organ uznał, że skarżąca jest odbiorcą odpadu odpowiedzialnym za jego nielegalne międzynarodowe przemieszczenie z terytorium USA na terytorium Polski.