Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2451/20
Status strony w postępowaniu administracyjnym przysługuje jedynie osobie, której interesu prawnego lub obowiązku dotyczy to postępowanie, lub która żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Interes faktyczny nie stanowi podstawy do uzyskania statusu strony postępowania.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Marta Laskowska-Pietrzak Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 maja 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 2904/19 w sprawie ze skargi W. G. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 23 października 2019 r. nr 1931/2019 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 maja 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 2904/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. G. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 23 października 2019 r., nr 1931/19 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego.
Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 8 maja 2019 r. do PINB w Pruszkowie wpłynęło pismo D. G. i W. G. oraz M. K. i M1 K., stanowiące wniosek o przeprowadzenie kontroli robót budowlanych przy przebudowie chodnika przy ul. [...], na odcinku południowym od strony ul. [...] do [...] w P.. W piśmie zawarty został także wniosek o nakazanie wstrzymania prac do czasu zabezpieczenia robót, nakazanie wydzielenia bezpiecznego i zgodnego z przepisami ciągu pieszego wzdłuż ul. [...] do posesji o numerach [...], [...], [...], [...] i [...], a także o weryfikację projektu budowlanego pod kątem bezpieczeństwa osób pieszych mających korzystać z ciągu pieszo-jezdnego na odcinku od ul. [...] do ul. [...], nakazanie zmiany charakteru jedynie na chodnik przeznaczony do poruszania się osób pieszych, wydzielenia osobno ścieżki rowerowej z pozostawieniem chodnika o szerokości nie mniejszej niż 1,5 metra oraz wydzielenie ścieżki rowerowej z jezdni ul. [...].